لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

مشرانو جرگه موافقتنامه های امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو را تایید کرد


درست سه روز بعد از تصویب موافقتنامه های امنیتی ودفاعی با امریکا و ناتو از سوی ولسی جرگه، مشرانو جرگه افغانستان نیز این دو موافقتنامه را تایید کرد.

هرچند نشست دراین مورد درعقب درهای بسته و به دور از انظار خبرنگاران انجام شد، اما در ختم آن، فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه گفت که این دو موافقتنامه با اکثریت آرا تایید شده است:

" در مجموع دو برادر ما احتجاج کرد و از مجلس بیرون شدند، پنج راه مخالف بود و در کل هفتاد و دو نفر حاضر بودیم، اتفاقاً حدود شصت و پنج رای سبز بودند و با اکثریت آرا هر دو موافقتنامه ناتو و امریکا تایید شدند. "

با آنکه آقای مسلمیار در مورد نیاز افغانستان به داشتن این دو موافقتنامه چیزی نگفت، اما برخی ازسناتوران تاکید کردندکه با در نظر داشت وضعیت جاری در کشور مجبور به تایید آن شدند.

در این حال برخی ازسناتوران مخالف، تاکید کردند که چندین ماده موافقتنامه سوفا با ناتو به ضرر افغانستان است.

میرحمدالله ُمنیب یکی از این سناتوران به رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" در ماه سوم این سند آمده است که دولت افغانستان تمامی تاسیسات و ساحات توافق شده را به ناتو به صورت رایگان قرار می دهدکه این کار کاملاً به ضرر اقتصادی و املاکی مردم افغانستان می انجامد. "

در عین حال وی می گوید، با ماده که نیروهای بین المللی می توانند بدون پاسپورت و ویزه در افغانستان رفت وآمد کنند نیز مخالف است.

به گفته آقای منیب، معاف بودن نیروهای ناتو از پرداخت مالیه و دادن مصونیت قضایی به آنان نیز به زیان مردم افغانستان می باشد.

ولسی جرگه افغانستان نیز با اکثریت آرا این دو موافقتنامه را روز یکشنبه تصویب کرد.

در این حال محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان می گوید که بخاطر جلب حمایت بین المللی به نیروهای افغان برای سرکوب مخالفین مسلح، این دو موافقتنامه امضا شده است.

وی که برای پاسخگویی به سولات اعضای مشرانو جرگه به جلسه عمومی فراخوانده شده بود به رسانه ها در مورد این چنین گفت:

" ما با یکی از بد ترین دشمنان کشور روبرو هستیم، با دشمن که علیه طفل و افراد ملکی ما به بزدلانه و وحشیانه ترین شیوه ممکن به حملات دست می زنند، بناً در برابر چنین یک دشمن ما باید در پهلوی قوای مسلح خود با تمام قوت ایمان و اعتبار و اعتماد ایستاد شویم و درست همکاری های بین المللی را برای شان جلب کنیم بناً امضای این دو سند به همین مقصد انجام شده است. "

اما آقای اتمرتاکید کردکه این دو موافقتنامه امنیت را به افغانستان نمی آورند، بلکه یک چهارچوب قانونی را برای حضور 42 کشور عضو ناتو و آیساف درکشورفراهم می سازد تا آنان با نیروهای افغان، همکاری کنند.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور همچنان ابرازتاسف کرد که بخاطر ضرب العجل های خارج از توان دولت افغانستان، ضروری پنداشته شد تا درشورای ملی جلسات فوق العاده بخاطر معلوم کردن سرنوشت این دو موافقتنامه، برگزار گردد.

این درحالیست که شماری از سناتوران انتقاد داشتند که برای مطالعه و بررسی موافقتنامه های امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو، به آنان وقت کافی داده نشده است.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG