لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

پلان های بزرگ چین در پاکستان و نگرانی هند از آن!


اخیراً نواز شریف صدراعظم پاکستان با امضای قراردادهای بزرگ اقتصادی با چین، راه را برای اعمار یک بخش از شاهراهء "هزاره" مساعد ساخت. این شاهراه حومهء شهر اسلام آباد را از طریق شاهراه قراقرم (Karakoram) با چین وصل خواهد ساخت.

این شاهراه بزرگ که دارای چهار لین و دیوار خواهد بود و به ارزش 297 ملیون دالر درکوه های ایالات خیبر پشتونخواه پاکستان ساخته می شود، تا دو سال آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.

بر اساس گزارش آژانس خبری سینهوا (Xinhua) این گام، بر تطبیق قرارداد "دهلیز اقتصادی" بین پاکستان و چین اشاره می کند.

به نوشته مجلهء نشنل انترست، زمانیکه برنامهء "دهلیز اقتصادی" درپایان این دهه تکمیل شود، چین، پاکستان را بطور موثر به دوبخش تقسیم می کند و پیکنگ بطور موفقانه خواهد توانست با استفاده از خطوط ترانسپورتی این "دهلیز اقتصادی" سریع تر نیروهایش را به مناطق مورد منازعه بین هند و پاکستان اعزام کند.

در اوایل ماه نوامبر نوازشریف صدراعظم پاکستان تفاهمنامهء "دهلیز اقتصادی" را با پیکنگ امضا کرد که حدود 45.6 ملیارددالر سرمایه گزاری چین را دراین کشور اجازه می دهد. از این جمله، 33.8 ملیارد دالر به سرمایه گزاری در بخش انرژی و 11.8 ملیارد دالر آن برای اعمار زیر بنا های اقتصادی اختصاص داده شده است.

نواز شریف به مثابهء یک بخش از تفاهمنامهء "دهلیز اقتصادی" وعده سپرده است که امنیت لازم را برای پروژه های چین در پاکستان فراهم می کند، اما به نوشته مجلهء نشنل انترست، عملی ساختن این وعده مشکوک به نظر می رسد. رهبران بلوچ از همین اکنون با دخالت در حال افزایش چین در بندر گوادر ابراز مخالفت کرده اند.

به نوشته مجلهء نشنل انترست، امیراحمد سلیمان داوود یک رهبر بلوچ با اشاره به چینایی ها گفته است:

"ما از آنها دعوت نکرده ایم و مردم انتخاب دیگر هم به غیردفاع از سرزمین شان ندارند."

این در حالیست که سید فضل حیدر یک متخصص پاکستانی در بخش انکشاف، در اوایل سال جاری نوشت:
"باید به خاطر داشت که توسعه و انکشاف صلح را به ارمغان نمی آورد، این صلح است که انکشاف را با خود می آورد."

به نوشته مجلهء نشنل انترست، تفاهمنامهء "دهلیز اقتصادی" چین را داخل منطقهء می سازد که هند آن را جزء قلمرو خودش می شمارد. چین گفته است که در منازعهء کشمیر طرف واقع نمی شود، اما دراوایل همین ماه مقامات جین در یک اعلامیه از این بی طرفی شان عدول کرده، گفتند که "کوتل خونجراب (Khunjerab) که در سرحد پاکستان و چین قرار دارد، یک نقطهء ستراتیژیک در مسیریست که چین را به منطقه گلگت بالتیستان (Gilgit-Baltistan) پاکستان وصل می کند."

هند منطقهء گلگت بالتیستان را جزء قلمرو خودش می شمارد و به عقیدهء کارشناسان هندی، برنامهء "دهلیز اقتصادی" یک بخش از ستراتیژی فشار است که پاکستان و چین آن را برای مقابله با هند پیش می برند.

این در حالیست که در مورد تمرکز نظامی در حال افزایش چین چند ماه اخیر در مناطق مورد منازعه بین دو کشور، نگرانی هند کاهش نیافته است، اما به نوشته مجلهء نشنل انترست، چین در مورد تطبیق و مصوون ساختن این دهلیز اقتصادی به هر قیمتی که باشد، مصمم به نظر می رسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG