لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

" لباس کهنه شما، رویای یک فقیر"


همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، شماری از فعالان مدنی در شهر کابل با راه اندازی یک کمپاین به جمع آوری لباس برای خانواده های بی بضاعت پرداخته خواستار همکاری و مشارکت مردم در این پروسه شدند.

فرید احمد صالح یک تن از فعالان مدنی، روز جمعه در کنار خیمهء که به همین هدف در پارک مکروریان سوم شهر کابل نصب شده، مصروف جمع آوری لباس های بود که از سوی باشنده گان این محل برای کمک به نیازمندان آورده می شد.

وی در همکاری با سایر دوستانش، در حالیکه سرگرم بسته بندی همین لباس ها بود گفت که هرگاه این برنامه در کابل موفقانه اجرا شود، سلسله جمع آوری لباس به نیازمندان را به سایر ولایات نیز توسعه خواهند داد:

" یک گروهی از جوانان گرد هم جمع شده اند تا برنامه جمع آوری لباس برای نیازمندان را براه بیاندازند. این پروسه قسمی است که ما لباس های کهنه را از کسانی جمع می کنیم که آنها نمی پوشند، یعنی لباس های که مود اش تیر شده باشد یا کهنه باشد، ما این لباس ها را دوباره ترمیم می کنیم و می شویم و به نیازمندان توزیع می کنیم و هدف ما اینست که بتوانیم هموطنان خود را کمک نمائیم."

کمپاین " لباس کهنه شما، رویای یک فقیر" به روز جمعه و شنبه در هشت نقطه شهر از جمله کوته سنگی، دهن باغ، چهارراهی وزیر آباد، حصه اول خیرخانه، دهمزنگ، مکروریان اول و سوم و کارته نو راه اندازی شده است.

پیش از این برخی از مقامات بانک جهانی در افغانستان گفته بودند که بیش از سی درصد افغان ها در این کشور هنوز هم زیر خط فقر زندگی می کنند و اکثریت شان معروض به آسیب پذیری می باشند.

در این حال شماری از باشنده گان کابل از راه اندازی برنامه های خیریه جهت ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان اظهار خرسندی می کنند.

محمد رسول و محب الله دو تن از باشنده گان کابل در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

" این کار بسیار خوب است که کمک به فقیران می شود، مطابق توانایی خود باید نیازمندان را کمک نمائیم، لباس های را که امروز این ها جمع کرده اند می تواند شخص فقیر را کمک کند و در زمستان او را گرم نگه کند."

"ما بخاطری کمک می کنیم که مردم ما به این چیزها بسیار نیاز دارند. حکومت در جان خود است، زمستان می شود، بسیاری شان جراب ندارند، لباس ندارند، بوت ندارند، اگر ما دست یک غریب و بیچاره را بگیریم، شاید او دل بگیرد و اقتصاد اش خوب شود."

فعالان مدنی و برخی از تحلیلگران افغان می گویند که در سیزده سال گذشته با وجود میلیارد ها دالر کمک و تلاش های جامعه جهانی برای فقر زدایی در این کشور، هنوز هم فقر و تنگ دستی یک بخشی از نفوس این کشور را تهدید می کند.

آنان می گویند که حکومت باید در راستای محو نا امنی و فقر اقتصادی برنامه های عملی را روی دست گیرد، تا مردم از این بیش قربانی روزگار نشوند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG