لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

عملیات مشترک سه جانبه در دو طرف سرحد علیه طالبان راه اندازی میشود


پاکستان، افغانستان و نیروهای ایتلاف به رهبر امریکا در این کشور یک عملیات سه جانبه را در دو طرف سرحد، علیه طالبان به راه می اندازند.

مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان می گوید، هر سه جانب پاکستان، افغانستان و نیروهای به رهبری امریکا در افغانستان موافقه کرده اند که قبل از حمله بر اهداف جنگجویان طالبان به یکدیگر اطلاع می دهند.

سرتاج عزیز اضافه کرد که این عملیات سه جانبه بر اساس تشریک اطلاعات استخباراتی به پیش برده می شود.

مشاور امنیت ملی و امور خارجی نوازشریف صدراعظم پاکستان در ادامه صحبت خود این موضوع را رد کرد که گویا در عملیات بر ضد افراد مسلح طالبان در امتداد سرحد دو کشور به مقصد تعقیب اهداف خاص، شاید از تمامیت ارضی تخطی صورت گیرد.

سرتاج عزیز اضافه کرد، چنین یک مساله ایجاد نمی شود. زیرا به گفته وی زمانیکه پاکستان عملیات می کند به افغانستان خبر می دهد و هنگامیکه افغانستان هدفی را تعقیب می کند، به پاکستان از آن اطلاع می دهد.

مشاور امنیت ملی و امور خارجی پاکستان موعد آغاز عملیات را مشخص نساخت.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان که از گفتن نامش خودداری کرد، به خبرگزاری ترکیه گفت، توافق روی عملیات سه جانبه در ملاقات بین جنرال جان کمبیل قوماندان نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان، شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان و جنرال راحیل شریف لوی درستیزی اردوی پاکستان در کابل صورت گرفته بود.

لوی درستیز اردوی پاکستان یک روز بعد از حمله طالبان بر یک مکتب نظامی در شهر پشاور که در نتیجه آن 141 نفر عمدتاً شاگردان مکتب کشته شدند، از کابل دیدن کرد.

این مقام پاکستانی همچنان گفت، جنرال راحیل شریف در دیدار با مقامات افغان گفته بود که جنگجویان طالبان در جریان حملات بر این مکتب با رهبران شان در افغانستان از طریق تلیفون مبایل تماس داشتند و او از حکومت افغانستان خواست که هر چه زودتر در برابر ملا فضل الله که به گمان مقامات پاکستان در ولایات شرقی افغانستان زندگی می کند، عمل نماید.

در این میان تحلیلگران افغان می گویند، افغانستان، پاکستان و نیروهای نظامی مستقر در افغانستان قبل از این هم به خاطر همکاری در مبارزهء مشترک علیه تروریزم با هم توافق کرده بودند. اما اقدامات موثر در زمینه صورت نگرفته بود.

احمد سعیدی کارشناس افغان می گوید، اگر پاکستانی ها به انجام این عملیات به خاطر گرفتاری ملا فضل الله تاکید کنند، این به خواست و قناعت افغانان نیست، زیرا حکومت افغانستان خواهان همکاری صادقانه در مبارزه با گروه های تروریستی به شمول شبکه حقانی در منطقه می باشد.

همزمان با این روزنامه ایکسپرس تربیون چاپ هند می گوید، بین لوی درستیز اردوی پاکستان و قوای بین المللی در افغانستان توافق صورت گرفته که برای هدف قراردادن ملا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی نسبت به عملیاتی زمینی از طیارات بی پیلوت استفاده شود.

XS
SM
MD
LG