لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

"سال 2014 مرگبار ترین سال برای افغانها بوده است"


جیورجیتی گاگنون مسوول بخش حقوق بشر اداره سازمان ملل متحد در افغانستان
جیورجیتی گاگنون مسوول بخش حقوق بشر اداره سازمان ملل متحد در افغانستان

ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید، رقم تلفات افراد ملکی در سال 2014 میلادی در جنگ با طالبان نسبت به هر سال دیگر بلند است و ارقامی را که این اداره تا 30 م ماه نوامبر ثبت کرده، کشته شدن حداقل 3188 غیر نظامی را نشان می دهد.

شمار تلفات نشان می دهد که جنگ جاری در افغانستان به زودی پایان نمی یابد.

این در حالیست که نیرو های بین المللی تا ختم امسال افغانستان را ترک می کنند و آنها به جای ماموریت جنگی، وظیفهء حمایت، کمک و آموزش نیرو های افغان را به دوش می گیرند.

جیورجیتی گاگنون مسوول بخش حقوق بشر اداره سازمان ملل متحد در افغانستان گفت، وضعیت افراد ملکی در این کشور خیلی وحشتناک است.

ارقام نشر شده در گزارش نشان می دهد، تا 30 م ماه نوامبر 6429 تن از افراد ملکی زخمی شده اند که به این ترتیب سال 2014 مرگبار ترین سال برای افغانان بوده و شماری کشته شده ها و زخمی ها در این سال به 10 هزار نفر می رسد.

در گزارش دفتر سازمان ملل متحد آمده که تلفات افراد ملکی در ماه نوامبر امسال نسبت سال گذشته، 19 درصد افزایش یافته و این رقم حتی نسبت به سال 2001 میلادی هم بیشتر است.

در سال 2001 میلادی 3133 ملکی کشته شده بودند.

خبرگزاری رویترز می نویسد، این اولین باریست که نبرد بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان به یک عامل عمدهء تلفات افراد ملکی در افغانستان مبدل شده است.

در سال های قبل انفجار ماین های کنار سرک یکی از عوامل عمده تلفات افراد ملکی در افغانستان بود.

خانم گاگنون مسوول بخش حقوق بشر اداره سازمان ملل متحد در کابل از همهء طرف های درگیر خواست، تا برای حفظ جان افراد ملکی تلاش بیشتر به خرچ دهند.

در گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است که طالبان مسوول 75 درصد این تلفات بوده، زیرا این گروه تندرو حملات شان را علیه نیرو های بین المللی و افغان تشدید بخشیده اند.

سازمان ملل متحد از سال 2009 میلادی به این سو، ثبت ارقام تلفات غیر نظامیان در افغانستان را آغاز کرده و از آن سال به این سو، به طور مجموعی 17252 فرد ملکی افغان کشته و 29536 تن دیگر زخمی شده اند.

علاوه بر این، بر اردو و پولیس ملی که با طالبان در نبرد اند نیز تلفات زیاد وارد شده است. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 4500 تن از نیروهای افغان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG