لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

عتیق: خوشبینی تاجران افغان نسبت به گذشته افزایش یافته است


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، بر اساس سروی جدید علاقه مندی تاجران افغان به کار و بار افزایش یافته و آنان به وضعیت بهتر اقتصادی در آینده خوشبین هستند.

مسوولان این اتاق می گویند، سروی جدید آنان نشان می دهد که نسبت به قبل رضایت تاجران افغان در بخش کار و بار سی و دو درصد افزایش یافته و آنان از تلاش های اخیر حکومت استقبال می کنند.

عتیق الله نصرت رئیس عامل این اتاق روز شنبه حین اعلام نتایج این سروی گفت، اگر حکومت به تلاش های خود ادامه بدهد، وضعیت کار و بار تاجران در افغانستان بیشتر از پیش بهبود خواهد یافت:

"خوشبینی ها به مراتب زیادتر شده، رضایت از وضعیت کار و بار که 0.78 در صد در سروی قبلی ما بود، حالی به 32.1 در صد رسیده یعنی خوشبینی ها زیادتر است و تعهدات که از سوی حکومت سپرده شده این امیدواری ها را بین سکتور خصوصی افزایش داده است."

آقای نصرت گفت، آنان این سروی را در مصاحبه با مالکان بیشتر از یک هزار و دو صد شرکت کوچک، متوسط و بزرگ در پنج زون کشور انجام داده اند.

به گفته آقای نصرت فعالیت سرمایه گذاران افغان در تمامی قسمت ها بخصوص در بخش های تولیدی نسبت به سابق افزایش یافته است.

به اساس این سروی مشکلات امنیتی و زیربنایی هنوز هم به مثابه یک چالش در برابر تاجران در این کشور قرار دارد، اما در سروی گفته شده که تاجران و بخش های تولیدی امیدوار هستند که در شش ماه آینده وضعیت بگونه نسبی بهتر شود.

در این حال تاجران افغان می گویند، تاکید بیشتر حکومت در بخش های اقتصادی سبب شده که آنها به آینده بهتر امیدوار شوند.

نعیم یاسین رئیس اتحادیه شرکت های ساختمانی افغانستان به رادیو آزادی گفت، اکنون زمان آن فرارسیده تا حکومت این کشور تعهدات خود را عملی کند:

" این اعلامیه بخاطر روحیه کار و بار، اعتماد و غیره خوب است اما فابریکه های افغانی در حالت رکود و سقوط است و با در نظر داشت این، امید که بهبود صورت گرفته باشد روی دست نیست، ما از حکومت جدید می خواهیم که قانون و پالیسی باید تطبیق شود و با تطبیق آن در تمامی سکتور ها مانند امور ساختمانی، تجارت، واردات، صنعت و همه آن پیشرفت صورت می گیرد."

این در حالیست که در گذشته تاجران و سرمایه گذاران افغان گفته اند که جنجال ها و طولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری و عدم امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا تاثیرات منفی بالای کاروبار آنان گذاشته است.

خوشبینی های تاجران افغان برای آینده بهتر در حالی افزایش یافته که حکومت در این اواخر برای تقویت وضعیت اقتصادی کشور اقداماتی را انجام داده است و رییس جمهور غنی نیز به کشور های مختلف منطقه سفر های داشته است.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG