لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

حکومت: در سیستم انتخاباتی افغانستان اصلاحات اساسی به میان میآید


سروردانش معاون دوم رییس جمهور غنی
سروردانش معاون دوم رییس جمهور غنی

در حالیکه اعتماد جامعه مدنی و مردم بر سیستم انتخاباتی افغانستان به شدت خدشه دار شده است اما مقامات حکومتی بار دیگر تعهد کردند که در دستگاه انتخاباتی این کشور اصلاحات گسترده و اساسی صورت خواهد گرفت.

سروردانش معاون دوم رییس جمهور غنی می گوید که حکومت اراده دارد تا مطابق تعهدات قبلی سیستم انتخاباتی را اصلاح کرده و افرادی را که قابل اعتماد همه باشد در دستگاه انتخاباتی به کار بگمارد.

آقای دانش روز یکشنبه در نشست که بخاطر ایجاد اصلاحات در سیستم انتخاباتی افغانستان از سوی شبکه جامعه مدنی راه اندازی شده بود گفت، حکومت وحدت ملی در این راستا به مشوره ها و سفارشات همگانی و ملی نیاز دارد:

" هر نوع اصلاحات باید با یک نوع توافق نظر و اجماع ملی مطرح شود.

طرح ها و دیدگاه های یک جانبه و بدون مشوره با طرف های سیاسی و ملی بشمول جامعه مدنی، احزاب سیاسی و نهاد های مربوطه دولتی نه تنها مشکل را حل نمی تواند بلکه ممکن سبب ضیاع وقت و ناکامی گردد."

مقامات افغان این اظهارات را در حالی مطرح می کنند که انتخابات گذشته ریاست جمهوری به دلیل تقلب ها، ماه ها طول کشید و سبب مداخلات خارجی و ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان گردید.

تقلب در انتخابات گذشته ریاست جمهوری سبب کاهش و خدشه دار شدن اعتماد مردم و نهاد های جامعه مدنی بر دستگاه انتخاباتی این کشور گردید.

در نشست شبکه جامعه مدنی برخی از اعضای این شبکه و مسوولان نهاد های نظارت از انتخابات افغانستان نیز بر اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور تاکید کردند.

قبل از این شورای ملی نیز گفته است که باید دستگاه انتخاباتی افغانستان طوری که لازم است اصلاح گردد.

ولسی جرگه این کشور نیز کار را روی تعدیدل قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون انتخابات آغاز کرده است.

در همین حال محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه می گوید که رییس جمهور و رییس اجراییه برای ایجاد یک کمیسیون جهت اصلاح سیستم انتخاباتی توافق نظر دارند.

آقای محقق در نشست شبکه جامعه مدنی با اشاره به مشکلات در انتخابات گذشته گفت، نهاد های انتخاباتی باید برای همه طرف های سیاسی مورد اعتماد باشد:

" به قوانین انتخابات، به کمیسیون های تشکیل شده و به کارکرد شان همه اعتراض داشتند و تا اخیر هم در این مورد جنجال داشتند.

امیدوار هستیم انتخابات آینده که برگزار می شود، نخست اراده جمعی برای پذیرش تصمیم همگانی وجود داشته باشد و همچنان کمیسیونِ که به وجود میآید مورد اعتماد همه طرف های سیاسی و مردم افغانستان باشد."

هر چند بخاطر تقلب ها و مشکلاتی که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری وجود داشت مسوولیت ها بیشتر به کمیسیون های انتخاباتی متوجه می گردد اما کارشناسان می گویند که اختلافات جدی میان گروه های سیاسی این کشور نیز سبب بروز مشکلات در انتخابات گذشته گردید.

به گفته تحلیلگران افغان، دستگاه انتخاباتی افغانستان باید بگونه جدی و اساسی اصلاح گردد تا از یک سو اعتماد مردم بر انتخابات که یک اصل دیموکراسی خوانده می شود افزایش یابد و از طرف دیگر اشخاص و گروه بازنده نتایج انتخابات را بپذیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG