لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

نجیبه دختری که پدرش طالب بود، خود سرباز پولیس ملی شد


نجیبه دختریکه پدر طالبش را به پروسه صلح دعوت کرد و خودش به صفوف پولیس ملی پیوست، حالا تصمیم دارد تا خانوادهء 9 نفری اش به تحصیل بپردازد و از طریق معاشش آنها را با سواد نماید.

نجیبه دختری است که 18 سال دارد. وی سه ماه پیش به نیروهای پولیس ملی پیوست و در آمریت جرایم جنایی قوماندانی امنیه جوزجان ایفای وظیفه می کند.

پدر نجیبه از خانواده دور و با مخالفان مسلح دولت یکجا شده بر ضد دولت می جنگید و خانواده خود را با 9 نفر نان خور رها کرده بود.

نجیبهء جوان تصمیم گرفت تا بخاطر بقای خانوادهء بی سرپرست اش شامل پولیس ملی شود. از این موضوع مخالفان مسلح دولت آگاه می شوند و نجیبه را با خود می برند و بعد از شش شبانه روز با میانجگری بزرگان محل رها می شود.

نجیبه می گوید، اینکه پدرش طالب شده همیشه در معرض تهدید قرار دارد. با مادرش از قریه فرار نموده و به شهر شبرغان می آیند و نجیبه شامل پولیس می شود.

نجیبه در مورد زنده گی اش گفت:

"بعد از آنکه پدرم نیز با سعی و تلاش های خودم به پروسه صلح پیوست حالا زنده گی خوبی در شهر داریم. پیش از این خواهر و برادران کوچکم بیسواد بودند و آن ها را هم شامل کورس و مکتب ساختم و از معاش خود آنها را مواظبت می کنم."

این دختر هم اکنون با ایمان راسخ کمر همت بسته و در صفوف پولیس خدمت می کند و می خواهد در این راستا موفقیت های زیادی را نصیب شود.

در همین حال شماری از باشنده گان جوزجان از شجاعت نجیبه ستایش می کنند.

عبدالبصیر صانع یک تن از فرهنگیان ولایت جوزجان می گوید در حالیکه ارتقای سواد و آگاهی میان بسیاری از خانواده های افغان در شهرها و روستا ها به وجود آمده، همه تلاش می کنند تا با سواد شوند.

صانع گفت، این شهامت یک دختر دهاتی است که خودش به صفوف پولیس می پیوندد و خانواده اش را با سواد می سازد:

"چیزی جالب این است که مانند همین دختر ذهنیت ایجاد شده تامسیر روشن را پیدا کنند که یگانه راه نجات بخاطر بلند بردن ظرفیت های فامیلی جز منظر تحصیل و علم و دانش دیگر راه نمانده با وجودیکه 30 سال مردم افغانستان درگیر جنگ بودند مگر مردم حالا آگاه شده تا اولاد های شان به هر طریقی که شود با سواد شوند."

مسوولان امنیتی می گویند که بودن یک دختر جوان دهاتی به عنوان پولیس در مرکز شهر یک چیز بسیار خارق العادهء است و پیام قوی به پولیس های زن در جوزجان و سطح کشور می فرستد.

محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG