لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

زابل: سی مسافر ربوده شده در قید افراد مربوط به گروه دولت اسلامی قرار دارند


شورای ولایتی زابل و برخی از نمایندگان این ولایت در ولسی جرگه می گویند، افراد ربوده شده در این ولایت تا حالا زنده هستند و در قید افراد مربوط به گروه دولت اسلامی به سر می برند.

عطا جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، شماری از اعضای شورای صلح و موسفیدان این ولایت برای رهایی این افراد به ولسوالی خاک افغان این ولایت رفته اند.

آقای حق بیان می گوید، دو روز قبل زمانیکه بزرگان قومی ولایت زابل برای رهایی این افراد به خاک افغان رفته بودند، افراد مربوط به گروه دولت اسلامی از صبحت با آنان در این مورد خودداری کرده بودند:

"یک جرگه از شخصیت های سابق جهادی، علمای کرام و بزرگان قومی برای رهایی مسافرین که از زابل ربوده شده بودند، به طرف ولسوالی خاک افغان در حرکت هستند.

اختطاف کننده ها مربوط به گروه داعش اند، در آن محل کمپ ها را به خود ایجاد کرده اند و با موسفیدان ما هیج ملاقات نکرده بودند.

یک خوشبینی وجود دارد بخاطریکه طالبان از کویته شروع تا شاه جوی همه بزرگان و قومندانان شان با ما در این رابطه در تماس اند و اطمینان داده اند که این افراد را از نزد گروه دولت اسلامی رها خواهند کرد."

بر اساس گزارش ها حدود سی تن از مسافرین که از ایران برگشته بودند و از هرات بسوی کابل در حرکت بودند، روز دوشنبه هفته گذشته در مربوطات ولسوالی شاه جوی ولایت زابل از سوی مردان مسلح ربوده شدند.

هر چند بعد از اختطاف این افراد گفته شد که هویت ربایندگان مشخص نیست اما رییس شورای ولایتی زابل تایید می کند که افراد ربوده شده در ولسوالی خاک افغان این ولایت در قید گروه دولت اسلامی می باشند.

به گفته وی خاک افغان یکی از ولسوالی های نا امن ولایت زابل می باشد که در حال حاضر در تصرف مخالفین مسلح دولت قرار دارد.

رییس شورای ولایتی زابل می گوید، برای رهایی این افراد از نزد گروه دولت اسلامی، طالبان از موسفیدان این ولایت دو روز وقت خواسته بودند و امروز این ضرب الاجل به پایان می رسد.

از سوی هم برخی از نمایندگان مردم زابل در ولسی جرگه می گویند ، طالبان مسلح به موسفیدان این ولایت اطمینان داده اند که برای رهایی این افراد از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

حمیدالله توخی در صحبت با رادیو آزادی گفت، به خانواده های افراد ربوده شده و مردم افغانستان اطمینان داد که همه افراد ربوده شده زنده هستند و تا حالا آسیبی به آنان نرسیده است.

در این حال غلام سخی روغ لیونی، قوماندان امنیه ولایت زابل نیز به رادیو آزادی گفت، تلاش های آنان برای رهایی این افراد بگونه جدی جریان دارد:

"موسفیدانی را که به خاک افغان فرستاده بودیم، دوباره برگشته اند، طالبان چهار روز مهلت خواسته و گفته که خانه به خانه تلاشی می کنند و این افراد را پیدا خواهند کرد و این یک روشنی است که این افراد برای بازیابی آنان تلاش می کنند پس پیدا خواهند شد.

طالبان محل برای پیدا کردن آنان اقدام کرده اند و گفته اند که هر جای که باشند آنان را پیدا خواهند کرد.

در کنار این ما هم به ارگان های کشفی خود وظیفه سپرده ایم تا موقعیت آنان را تثبیت کنند و ما آمادگی داریم زمانیکه از مراجع مربوط بالای ما امر شود اقدام خواهیم کرد."

اختطاف این افراد در ولایت زابل مردم بخصوص افرادی را که در مسیر شاهراه کابل - قندهار رفت و آمد می کنند نگران ساخته و می گویند که این مسیر از امنیت لازم برخوردار نمی باشد.

آنان از حکومت می خواهند که در کنار تلاش برای رهایی این سی تن باید امنیت شاهراه کابل - هرات و شاهراه های دیگر افغانستان را نیز تامین کند تا در آینده چنین رویداد بار دیگر تکرار نشود.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG