لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

مقامات زابل معاملهء رهایی گروگانان با یک کانتینر سلاح را رد کردند


پس از گذشت نزدیک به یک هفته هنوز هم مسافران ربوده شده در ولایت زابل، از چنگ رباینده گان نجات نیافته اند.

به تازه گی گزارش های به نشر رسیدند که گویا این گروگانان در بدل یک کانتینر پر از سلاح و مهمات، تبادله و آزاد شده اند.

اما غلام سخی روغ لیونی قوماندان امنیه ولایت زابل روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی مساله تبادله و رهایی این افراد را رد کرد.

آقای روغ لیونی گفت آنان برای رهایی این مسافرین تلاش میکنند اما هیچگونه معامله یی در این رابطه صورت نگرفته و نخواهد گرفت:

" کانتینر که پُر از سلاح و مهمات بود و از سوی ما ضبط شده ما آن را به هیچ صورت تسلیم طالب نمی کنیم حتی اگر طالب تمام مردم افغانستان را گروگان گرفته و به چاه بی انداز ما آن کانتینر را تبادله نخواهیم کرد، اما هر تلاش را به خرج خواهیم داد تا آنان را رها کنیم. "

یک کانتینر پر از سلاح و مهمات غیر قانونی حدود دو هفته قبل از سوی قوماندانی امنیه زابل در آن ولایت کشف و ضبط شده است.

گفته میشود دوشنبه هفته گذشته حدود سی مسافر در مسیر راه زابل غزنی از سوی افراد مسلح ناشناس ربوده شدند.

سپس مقام های محلی زابل تایید کردند که این مسافرین از سوی افراد مربوط به گروه دولت اسلامی به گروگان گرفته شده اند و در منطقه خاک افغان این ولایت نگهداری می شوند.

عطا جان حق بیان رئیس شورای ولایتی زابل به رادیو آزادی گفت که قرار گذاشته شده تا در جریان همین روز و یا به روز دوشنبه موسفیدان محل به همکاری طالبان مسلح در مورد رهایی این افراد با رباینده گان صحبت کنند.

آقای حق بیان گفت که تا کنون هیچ نوع خواستی بخاطر رهایی این گروگانان از سوی رباینده گان مطرح نشده است.

در این حال مسوولین وزارت داخله افغانستان می گوید که تلاش ها به هدف رهایی این افراد جریان دارد و امیدوارند تا به کمک مردم این قضیه حل شود.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری در کابل با آنکه از دادن جزئیات در این مورد خود داری کرد اما گفت که پولیس برای حل این مساله تلاش می کند:

" در قسمت سرنوشت و رهایی افراد گروگان گرفته شده طبعاً حکومت تلاش میکند تا آنان به خانه های شان برگردند، ناگزیر هستیم و نمی توانیم جزئیات را با شما شریک سازیم و از تلاش های خود برای شما جزئیات بدهیم، امیدوار هستیم که به کمک مردم این قضیه حل شود. "

در گذشته نیز شماری از کارمندان موسسات خارجی و یا برخی از افراد عادی از سوی طالبان مسلح در مسیر راه تعدادی از ولایات ربوده شده اند، که سپس در بدل پول و یا وساطت موسفیدان رها شده و یا هم در برخی موارد به قتل رسیده اند.

اما این نخستین بار است که مسوول چنین رویداد در افغانستان، افراد مربوط به گروه دولت اسلامی شناخته شده اند که این مساله مردم افغانستان را به شدت نگران ساخته است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG