لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

امریکا و اروپا تعزیرات بیشتر بر روسیه را بررسی می کنند


معاون وزیر خارجه امریکا می گوید، امریکا و اروپا تعزیرات بیشتر بر روسیه را بررسی می کنند.

ویکتوریا نولاند دیروز در اجلاس استماعیه کانگرس امریکا در مورد شرایط وضع تعزیرات احتمالی بر روسیه، چنین روشنی انداخت:

" این مهم است که تعزیرات وضع شده را حفظ و روی تعمیق آن فکر کنیم. ما اکنون با اروپایی ها کار می کنیم که اگر موافقتنامه منسک تطبیق نشود، تخطی از آتش بس پایان نیابد، سلاح ثقلیل از خط اول جبهه بیرون کشیده نشود و بعض تلاش های دیگر صورت نگیرند، پس ما در کدام عرصه ها تعزیرات وضع کنیم. اگر دیگر مناطق تصرف شوند، تعزیرات تشدید می یابند و ما اکنون روستا های که در امتداد شهر ماریوپول موقعیت دارند، تحت نظارت داریم. تیم بررسی کنندهء تعزیرات ما در این هفته در اروپا است. "

موافقتنامه آتش بس در حضور رییس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در شهر منسک پایتخت بلاروس، در دوازدهم ماه فبروری به امضا رسید.

گفته می شود که بعد از این آتش بس جنگ تاحدی فروکش گردید، اما خانم نولاند به کانگرس گفت که وضعیت در شرق اوکرایین خیلی وخیم است:

" در شرق اوکرایین روسیه و دست نشانده گان جدایی طلب آن، به چنین چورچپاول و خشونت دست زده اند که گفته نمی شود. صدها، صدها سلاح ثقیل و عساکر روسیه در سرحد جابجا شده اند، در تابستان گذشته یک طیاره شرکت هوایی سقوط داده شد، میدان هوایی شهر دونیتسک به مخروبه مبدل گردید و امروز هشتادو دومین روزیست که نادیا سافچینکو پیلوت اوکرایینی در زندان مسکو به اعتصاب غذایی دست زده و در حالت صحی ناگوار قرار دارد. شهر بالتسیف در قرارداد آتش بس شامل نیست. اما این شهر را شورسیان شش روز پس از اینکه موافقتنامه منسک امضا شد، تصرف کردند. "

یک محکمه روسیه دیروز تقاضای اردوی اوکرایین را برای رهایی پیلوت نادیا رد کرد. نادیا می گوید، جدایی طلبان طرفدار روسیه او را در ماه جون سال گذشته از شرق اوکرایین اختطاف و به روسیه سپردند. او در روسیه به اتهام قتل دو خبرنگار روسیی در شرق اوکرایین در بازداشت قرار دارد که این دو خبرنگار از جنگ ها در این منطقه گزارش می دادند.

از آغاز جنگ در شرق اوکرایین از ماه اپریل سال گذشته به این سو، بیش از شش هزار نفر کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG