لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

نگرانی ها در مورد تجاوز جنسی یک ملا امام بالای یک دختر 13 ساله در تخار


نشر گزارش در مورد تجاوز جنسی از سوی یک ملا امام بر دختر سیزده ساله در ولایت تخار سبب نگرانی ها شده و وزارت حج و اوقاف افغانستان می گوید که عامل این رویداد باید مجازات شود.

داعی الحق عابد معین این وزارت میگوید که نشر این خبر آنان را نیز متاثرساخته ودراین رابطه تحقیقات جدی را انجام خواهند داد.

آقای عابد روزپنجشنبه درصحبت با رادیوآزادی گفت که این عمل ازلحاظ شریعت جرم بزرگ پنداشته میشود و عامل آن باید به چنگ قانون سپرده شود:

" حادثه ای که چند روزقبل در تخار رخ داده اگرچه تحقیقات ما تا فعلاً تکمیل نشده ؛ به هرحال درصورتی که خدا ناخواسته این قضیه اثبات شود ما این عمل را شدیداً تقبیح میکنیم وطرفدار این هستیم که تطبق قانون فرد مجرم باید مجازات شود. "

به تازه گی گزارشی به نشررسید که از سوی یک ملا امام بالای یک دختر سیزده ساله درولایت تخارتجاوز صورت گرفته و این دختر حمل نیز برداشته است.

گفته میشود که این دختر در ولسوالی کلفگان ولایت تخار برای فراگیری درس های دینی نزد این ملا به مسجد میرفت اما این ملا که گفته میشود 35 سال دارد بروی تجاوزکرده است.

مسوولان ریاست زنان ولایت تخار نیز با تائید همین خبرگفته اند که این دخترهشت ماه قبل ازسوی این ملا امام مورد تجاوزجنسی قرار گرفته اما بنابراعمال فشارها ازافشای این قضیه به خانواده اش خود داری کرده است.

پیش از این از وقوع یک رویداد مشابه در ولایت قندز نیزخبرداده شده است.

براساس گزارشها، برشنا که به گفتهء خانواده اش نُه سال عمر دارد از سوی امین الله امام مسجد قریه التی گنبد شهر قندز مورد تجاوز جنسی قرارگرفته بود.

خانواده این دختر نیز ادعا کرده بود که آنان از سوی طرفداران ملا امام تهدید به مرگ می شوند.

این درحالیست که سازمان دیده بان حقوق بشر چندی قبل در یک گزارشی ازافزایش رویداد های تجاوز جنسی بر دختران و زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش این سازمان آمده ؛ با آنکه در سال 2009 میلادی بر ضد خشونت علیهء زنان قانونی تصویب شد، اما این قانون بطور درست آن تاکنون عملی نگردیده است.

در این حال شماری از عالمان دین نیز افزایش قضایای تجاوز جنسی برزنان وکودکان را محکوم کرده واعمال هرگونه خشونت را ازنگاه شریعت ناروا و بی اطلاعی مردم از دین میخوانند.

مولوی شمس الرحمان فروتن یکتن ازاین عالمان، در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت باید درعملی ساختن قانون جدی باشد:

" دین مقدس اسلام تمام پیروانش را و تمام بشریت را متوجه این موضوع می سازد که به اعمال منکر نه تنها که عملاً دست نزنند بلکه به آن نزدیک هم نشوند در شرایط کنونی تجاوزات جنسی که صورت میگیرد اساسی ترین علت این اعمال ننگین عدم تطبیق شریعت و قانون است، عدم مجازات مجرمین است. "

آقای فروتن از وزارت حج و اوقاف می خواهد که قبل از توظیف ملا امامان در مساجد باید در کنار داشتن علمیت، در مورد شخصیت، اخلاق و کردار آنان نیز تحقیق نماید.

اما مقامات وزارت حج و اوقاف افغانستان می گوید که در تعیین ملا امامان مساجد 90 درصد رای مردم محل گرفته میشود و پس از سپری نمودن امتحان آنان به امامت استخدام می شوند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG