لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

دوسیهء قتل فرخنده به لوی څارنوالی فرستاده شد


کمیسیون حقیقت یاب قضیه قتل " فرخنده " می گوید که تحقیقات انجام شده از سوی ارگان های کشفی و امنیتی در خصوص این رویداد نشان می دهد که فرخنده قرانکریم را آتش نزده و نه ارادهء انجام این کار را داشته است.

خپلواک صافی یک عضو این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که محرکین اصلی قتل فرخنده چهار تن از متولیان و ملنگان زیارت شاه دو شمشیره بود که سه تن شان بازداشت شده است.

آقای صافی می گوید، اعضای کمیسیون حقیقت یاب قضیه قتل " فرخنده " با متهمان بازداشت شده دیدار های داشته و آنان گفته اند که سوزاندن قرانکریم را توسط فرخنده به چشم ندیده اند.

وی گفت که بررسی دوسیه چگونگی قتل فرخنده از سوی ارگان های کشفی تکمیل شده است:

" دیروز این دوسیه رسماً به لوی څارنوالی راجع شده است اما به دلیل اینکه روز پنجشنبه و جمعه رخصتی بود از اینرو لوی څارنوالی روز شنبه بالای آن کار را آغاز خواهد کرد. البته باید گفت که هنوز هم برخی از مظنونین این قضیه بازداشت نشده اند و فرار کرده اند. ارگان های کشفی برای رد یابی آنان تلاش می کنند و امیدواریم که آنان به زودی گرفتار شوند. بعداً څارنوالی کار تحقیق را انجام خواهد داد و نتایج کار شان را به قضا تسلیم خواهد کرد زیرا فیصلهء نهایی کار قضا است."

آقای صافی همچنان افزود که در قضیه قتل فرخنده، 40 تن به عنوان متهمان اصلی شناخته شده اند که از این میان ارگان های امنیتی موفق به دستگیری 29 تن شده و برای بازداشت متباقی آنان تلاش ها همچنان ادامه دارد.

فرخندهء 27 ساله که باشنده اصلی ولایت کاپیسا بود، 9 روز قبل یعنی به تاریخ 28 ماه حوت، در ساحه مسجد شاه دو شمشیره شهر کابل به اتهام سوختاندن نسخهء از قرانکریم نخست از سوی مردان خشمگین بی رحمانه لت و کوب گردید و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

قتل فرخنده، واکنش های زیاد را در داخل و خارج از کشور به همراه داشت.

در اعتراض به قتل فرخنده، مردم عام، اعضای شورای ملی، عالمان دین، نهاد های جامعه مدنی و دفاع از حقوق زن به شمول پایتخت در شماری از ولایت های کشور دست به تظاهرات زده خواستار محاکمه عاملین این رویداد شدند.

هر چند مسوولان وزارت امور داخله افغانستان می گویند که برای بازداشت عاملین این قضیه تلاش های شان را شدت بخشیده اند و پنجشنبه شب نیز شماری از افراد را در اتهام به این رویداد بازداشت کرده اند، اما در مورد جزئیات بیشتر ارایه نکردند.

در عین حال شماری از نماینده گان زن در ولسی جرگه افغانستان از لوی څارنوالی این کشور می خواهند تا در خصوص بررسی دوسیه قتل فرخنده، عدالت را تامین نماید.

شینکی کروخیل یک عضو ولسی جرگه در مورد گفت:

" منحیث یک زن افغان خواهش و تقاضای ما از لوی څارنوالی اینست که هر چه زودتر دوسیه های مظنونین را تحت غور قرار دهد و تحقیق درست نماید بدون کدام فشار و بدون کدام معامله و به محاکم فرستاده شود تا کسانیکه مرتکب جرم شده اند باید بالای شان فیصله صورت بگیرد تا یک درس عبرت باشد برای انسان های غیر مسوولی که مرتکب جرم های مختلف می شوند و باعث قتل و دیگر جرم ها در جامعه می شوند."

خواستیم در رابطه به همین موضوع نظر مسوولان لوی څارنوالی افغانستان را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

با این همه نور حبیب جلال سرپرست ادارهء لوی څارنوالی افغانستان روز سه شنبه در نشست عمومی مشرانو جرگه اطمینان داد که در قضیه قتل فرخنده که متهم به سوزانیدن قرانکریم شده عدالت در نظر گرفته خواهد شد.

از سوی هم شماری از تحلیلگران افغان می گویند که نهاد های عدلی و قضایی باید در برابر این گونه قضایا، ذهنیت مردم را با استفاده از احکام دین مقدس اسلام روشن نمایند.

آنان می گوید که در دین اسلام عدالت و قضاوت جایگاه خاص دارد و از اینرو مسوولان مکلف اند تا به هیچ کس اجازه عملکرد خود سرانه در چنین قضایا داده نشود.

قتل فرخنده در شهر کابل بسیاری از مردم بخصوص زنان این کشور را به شدت نگران ساخته و آنان از حکومت می خواهند تا برای روشن ساختن این قضیه اقدامات جدی را روی دست گیرد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG