لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

دانش: ندای صلح طلبی ما، ضعف و ناتوانی نیست


سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان

مقامات افغان تاکید دارند که برای آوردن صلح عادلانه و امنیت دایمی در کشور از هرگونه تلاش دریغ نخواهند کرد، اما مخالفین مسلح نباید آنرا ضعف و ناتوانی حکومت افغانستان، تلقی کنند.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان می گوید که افغانستان به صلح نیاز دارد و تحقق آن از اولویت های حکومت وحدت ملی است.

آقای دانش روز چهارشنبه حین سخنرانی در نشست معرفی شانزده نامزد وزیر باقی مانده کابینه به ولسی جرگه گفت که حکومت دروازهای مذاکرات صلح را باز نگه داشته است:

" مخالفین مسلح دولت باید بدانند که ندای صلح طلبی ما از باب ضعف و ناتوانی نیست، به باور ما ضمن اینکه دروازه مذاکره و مصالحه همچنان به روی مخالفین باز است، اما ما از این خاک و از استقلال و تمامیت ارضی کشور و همچنان از جان و مال تک تک باشنده گان این کشور با قاطعیت تمام دفاع می کنیم. "

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که اخیراً خبرهای مبنی آغاز مذاکرات صلح حکومت افغانستان با مخالفین مسلح، بیشتر منعکس شد و برخی از مقامات افغان هم گفتند که روند رسمی این گفتگوها، در ماه مارچ آغاز خواهد شد.

با آنکه تا حالا در باره آغاز گفتگوهای صلح، ریاست جمهوری افغانستان حرف تازه ارایه نکرده، اما سه شنبه هفته جاری وزارت خارجه کشور گفت که تلاش ها به هدف مشخص سازی زمان و مکان برای آغاز مذاکرات صلح، جریان دارد.

اما با گرم شدن مساله احتمال آغاز مذاکرات صلح حکومت با مخالفین مسلح، موارد اختطاف مردم عام در برخی مناطق افغانستان افزایش یافت.

معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به همین مساله می گوید که ربودن مردم عام از سوی مخالفین مسلح سبب تقویت آنان نه، بلکه باعث بیشتر شدن نفرت مردم در برابر آنها می گردد:

" مخالفین مسلح باید بدانند که گروگان گیری، اختطاف و انتحار مخصوصاً گروگان گرفتن افراد ملکی، مسافر و کاملاً بی گناه نه تنها باعث پیروزی و یا پیشروی آنان نخواهد شد، بلکه با گذشت هر روز در پیشگاه مردم افغانستان بیشتر مورد نفرت و انزجار قرار خواهند گرفت. "

پیش از این طالبان مسلح بارها گفته اند، تا زمانیکه تمامی نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند، گفتگوی صلح را به طور رسمی با حکومت این کشور آغاز نخواهند کرد.

با آنکه مردم عام و نهادهای جامعه مدنی به نیاز تحقق صلح در کشور تاکید دارند، اما می گویند که در رسیدن به این هدف، نباید دست آوردهای سیزده ساله مردم افغانستان قربانی شوند.

کارشناسان افغان هم تاکید دارند که نیاز است تا حکومت از موضع قوی، گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح را به پیش برد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG