لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

امیدواریهای ضد و نقیض در مورد مذاکرات امروز قدرتهای جهان با ایران


دیپلوماتان ارشد شش قدرت جهان و ایران مذاکرات شان را روی برنامه هستوی تهران، در شهر لوزان سویس از سرگرفتند. این مذاکرات چند ساعت بعد از آن از سر گرفته شده است که ضرب الاجل ساعت دوازده دیشب که برای رسیدن به یک چهارچوب توافق روی برنامه هستوی ایران پایان یافت.

امیدواری ها به مذاکرات امروز شش قدرت جهان و ایران ضد و نقیض اند.

هدف مذاکرات امروز برای رسیدن به یک چهارچوب توافق احتمالی، هموار ساختن راه برای یک توافق وسیع و همه شمول روی برنامه هستوی ایران تا پایان ماه جون امسال است. چنین توافق، بن بست 12 ساله میان غرب و ایران را روی برنامه اتمی تهران که غرب هدف آن را تولید اسلحهء اتمی می داند و ایران آن را رد می کند، پایان خواهد داد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه صبح امروز با ابراز اینکه جوانب به یک توافق عمومی دست یافته اند، گفت:

"با اطمینان کافی می توان گفت که به سطح وزرا به یک توافق عمومی در تمام بخش های کلیدی یک موافقت نهایی این مساله، دست یافته شده است. این مساله تاچند ساعت یا شاید هم تا یک روز دیگر روی کاغذ درج خواهد شد."

ولی دیپلوماتان امریکایی آگاه از این مذاکرات گفته اند، این مساله واقعیت ندارد که گویا روی تمام مسایل کلیدی توافق صورت گرفته است.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه برتانیا امروز گفت به نظر وی یک چهارچوب وسیع از درک موضوع موجود است، ولی هنوزهم مسایلی کلیدی وجود دارند که باید روی آن کار شود.

هاموند به بی بی سی گفت:

"بعضی این نکات حاویء جزییات و مسایل تخنیکی اند، پس هنوزهم کارهای زیاد برای انجام دادن موجود است."

از یک دیپلومات آلمانی نقل شده که گفته است، مذاکرات دیشب روی چندین نکته مهم می چرخید.

این دیپلومات آلمان که از وی نام گرفته نشده است می گوید:

"بعد از آنکه متخصصین تخنیکی تمام شب کار کردند، پیشرفت دیده شد، ولی تاحال کدام تصمیم گرفته نشده است، اما با ارادهء خوب یک توافق امکان پذیر است."

چین خواهان سازش دراین مساله شده، گفته است:
"اگر این مذاکرات باردیگر با بن بست مواجه شود تمام زحمات به هدر خواهند رفت."

در اعلامیهء وزارت خارجه چین آمده است که تمام جوانب باید آماده باشند، همدیگر را در نیمهء راه بپذیرند تا به یک توافق برسند.

XS
SM
MD
LG