لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

آخندزاده: حکومت برای اثبات ادعای عطا محمد نور باید هر چه عاجل اقدام کند


اظهارات اخیر سرپرست ولایت بلخ، اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه را به شدت نگران ساخته و خواستار ارائه پاسخ فوری ریاست عمومی امنیت ملی و شورای امنیت ملی در این خصوص شدند.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ به تازه گی گفته است که ریاست عمومی امنیت ملی و شورای امنیت ملی از حمله مسلحانه به څارنوال استیناف ولایت بلخ از قبل اطلاع داشتند.

عبدالحی آخندزاده معاون کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این موضوع بسیار حساس بوده و حکومت باید برای اثبات این ادعا هر چه زودتر اقدام نماید:

" اینکه مقامات یکی بالای دیگر چنین ادعا های را می کنند و حالا که این موضوع در رسانه ها برآمد و مردم همه خبر شدند، اکنون ریاست عمومی امنیت ملی و شورای امنیت ملی این مسئله را روشن بسازند که والی بلخ به کدام دلایل این حرف ها را زد و این اتهامات را بالای شان وارد کرد، ما با مشکلات فراوان دیگر هم روبرو هستیم. این افراد باید شناسایی و مجازات شوند تا برای دیگران درس عبرت باشد."

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ این را نیز گفته است که حمله مسلحانه بر څارنوالی استیناف ولایت بلخ کار حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بوده و افراد وابسته به این حزب که در ادارات دولتی وظیفه دارند در سازماندهی این حمله نقش داشته اند.

وی همچنان ادعا کرده که ریاست عمومی امنیت ملی از نگهداری حمله کننده ها از سوی یک مقام دولتی در منزل اش اطلاع داشت اما در این راستا اقدام نکرده است.

اما آقای عطا از فرد خاصی در این قضیه نام نبرده است.

در حمله افراد مسلح به تاریخ بیست ماه حمل سال جاری بر څارنوالی استیناف ولایت بلخ حدود 19 تن کشته و 67 تن دیگر زخم برداشتند و همچنان اسناد و مدارک موجود در این ساختمان نیز حریق گردید.

خواستیم در رابطه به اظهارات سرپرست ولایت بلخ نظر ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت امور داخله افغانستان را نیز داشته باشیم اما مسوولان در این نهاد ها از صحبت کردن در مورد خود داری کردند.

همچنان تلاش های ما در رابطه به گرفتن نظر شورای امنیت ملی در پیوند به این مسئله نیز نتیجه نداد.

در این حال برخی از کارشناسان افغان می گویند که حکومت مکلف به تامین امنیت شهروندان کشور است و باید در برابر مسایلی که منافع ملی را با خطر روبرو می کند بی تفاوتی اختیار نکند.

زلمی وردک یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی از احتمال پیامد های ناگوار سکوت حکومت در خصوص همچو مسایل هشدار می دهد:

" هستند کسانی در داخل حکومت که با کسانی که می خواهند در افغانستان دهشت گردی را به وجود بیآورند بخاطر منافع شخصی خود به آنها وابسته هستند. بناءً اگر حکومت در برابر چنین مسایلی که در مزارشریف در بدخشان در جلال آباد رخ داد اقدامات جدی نکند در آینده افغانستان به یک بحران بسیار زیاد بزرگ مواجه خواهد شد."

این نخستین باری نیست که از همکاری برخی از مقامات بلند پایه حکومتی با شبکه های تروریستی و بی پروایی برخی نهاد های امنیتی برای جلوگیری حملات مخالفان مسلح دولت سخن گفته می شود.

پیش از این نیز عبدالرب رسول سیاف یک تن از رهبران سابق جهادی از حضور و فعالیت جاسوسان برخی کشور های خارجی به شدت انتقاد کرده گفته بود که بیانیه های از آدرس طالبان در شهر کابل تهیه و به نشر می رسد.

کارشناسان و مردم عام نیز می گویند که اظهارات سرپرست ولایت بلخ در مورد غفلت مسوولان امنیتی در خصوص آگاهی قبلی از حمله اخیر در شهر مزارشریف بسیار جدی بوده و باید بخاطر بررسی آن از سوی حکومت اقدامات لازم صورت گیرد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG