لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

در ولایت هلمند، طالبان و داعش در برابر هم اعلان "جهاد" کردند


مقامات وکارشناسان امور امنیتی افغان می گویند، گروه های داعش و طالبان در افغانستان علیهء یکدیگر، می جنگند.

مقامات ولایت هلمند می گویند، اسنادی را در دست دارند که نشان می دهد، گروه های طالبان و داعش به جنگجویان شان سفارش می کنند که علیهء یکدیگر جهاد و مبارزه کنند، کارشناسان امور امنیتی افغان نیز اختلاف میان این دو گروه را تایید می کنند.

قوماندان امنیه ولایت هلمند می گوید، آن ها اسنادی را از ولسوالی کجکی، جایی که گروه تندرو دولت اسلامی و یا داعش در آن فعال است، بدست آورده اند که نشان می دهد که داعش و طالبان در مقابل هم قرار دارند.

نبی جان ملاخیل به خبرنگاران گفت:

"نامهء از عبدالروف خادم در دست ماست که در آن به اعضای گروه خود نوشته است تا بر ضد طالبان یک حرکت قوی را انجام دهند و رهبران طالبان را در منطقه از بین ببرند. در یک نامه دیگر این بار طالبان از اعضای خود خواسته تا بر ضد گروه داعش که جدیداً ایجاد شده و خادم آن را فعال ساخته، اقدام کنند و گروه طالبان بر ضد آنها جهاد اعلان کرده است. گروهء داعش علیهء طالبان و طالبان بر ضد داعش جهاد اعلان کرده اند. "

قوماندان امنیه ولایت هلمند درادامه صحبت خود گفت، هرچند ملا عبدالروف خادم قوماندان گروه داعش در ماه فبروری امسال در نتیجهء حملهء طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شد، اما گروه داعش در ولسوالی کجکی هلمند به فعالیت شان برای جلب و جذب و استخدام جنگجویان ادامه می دهند.

همزمان با این کارشناسان امور امنیتی افغان به این نظر اند که طالبان و داعش از لحاظ ایدالوژیکی با هم اختلاف دارند و یکی درتلاش از بین بردن دیگراند.

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل کارشناس امور امنیتی و نظامی افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، داعش می خواهد، طالبان را از صحنه خارج کند.

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل می گوید:

"آنها طالبان را مسلمان نمی دانند و مفکورهء آنها را نمی پذیرند. داعش در هر جا با چنین گروه ها مخالفت دارد. در اینجا در افغانستان، در عراق و در سوریه هم گسترش یافته است، این امکان وجود دارد که بین آنها زد و خورد صورت گیرد و درگیری بین داعش و طالبان به نفع حکومت افغانستان است . فکر می کنم اینکه بر اساس فشار آنها، طالبان حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان شده باشند و این موضوع به نفع آنها است."

جنرال امرخیل گفت، طالبان در موضوع صلح افغانستان، از یک سو تحت فشار گروهء داعش و از سوی دیگر تحت فشار دولت افغانستان قرار دارند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان اخیرا در سخنرانی اش به خانواده های قربانیان حادثه جرم بدخشان از طالبان خواست تا موقف شان را روشن سازند که آیا در صف تروریستان بین المللی می ایستند و یا مردم افغانستان را انتخاب می کنند.

سال گذشته، زمانی که گزارش ها در ارتباط به آغاز فعالیت گروه داعش در افغانستان به نشر رسید، ابوبکر البغدادی رهبر گروهء دولت اسلامی یا داعش در یک بیانیه اش ملا محمد عمر رهبر طالبان را یک جنگ سالار جاهل خواند.

گزارش های که از درگیری ها بین جنگجویان این دو گروه به نشر رسیده حاکی از آنست، افراد نقاب پوش که اکثراً اعضای گروهء داعش خوانده می شوند، در ولایت نورستان یکبار دیگر تعداد از جنگجویان طالبان را به دار آویخته اند.

XS
SM
MD
LG