لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

مستغنی: افغانستان دارای سیاست خارجی مستقل و متوازن است


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

در حالیکه حکومت افغانستان همواره به دلیل سیاست نامتوازن و امتیازدهی ها به برخی از کشور های همسایه و منطقه مورد انتقاد قرار گرفته، اما وزارت خارجه افغانستان سیاست خارجی این کشور را مستقل و متوازن می خواند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که سیاست خارجی این کشور با در نظرداشت منافع ملی استوار بوده و هیچ کشوری را متاثر نخواهد ساخت:

" روابط دو جانبه جمهوری اسلامی افغانستان با تمامی کشورهای دوست، روابط خیلی روشن، واضح، مستقل و مستقیم است. ما بار ها از آدرس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان روی این تاکید ورزیدیم که چگونگی روابط خارجی افغانستان با هیچ کشوری بر روابط جمهوری اسلامی افغانستان با کشور دوست دیگری تأثیر نمی گذارد."

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، انتقاد های زیادی در خصوص چگونگی سیاست خارجی حکومت وحدت ملی از سوی برخی از آگاهان، احزاب سیاسی و شماری از اعضای شورای ملی مطرح شد.

این در حالیست که گفته می شود حکومت وحدت ملی بصورت بی پیشینه با کشور های عربستان، چین و پاکستان نزدیک شده است.

برخی از کارشناسان سیاسی می گویند که روابط افغانستان با هند رو به سردی گراییده و تمرکز بیشتر به گسترش روابط با پاکستان شده که به گفته آنان این مسأله قابل نگرانی جدی می باشد.

رئیس جمهور اشرف غنی در شش ماه نخست کارش سه بار به عربستان سعودی، یک بار به پاکستان و یکبار به چین و یکبار هم به ایران سفر کرده است.

همچنان موقف گیری اخیر حکومت افغانستان در رابطه به بحران یمن و اعلام حمایت کابل از حرمین شریفین نیز موجب نا رضایتی مقامات ایران گردیده است.

با این همه وزارت خارجه افغانستان می گوید که در نتیجه تلاش های حکومت وحدت ملی و گفتگو های سودمندی که با مقامات پاکستانی صورت گرفته امیدواری ها برای برداشتن گام های عملی در راستای پیشبرد گفتگو های صلح ایجاد شده است:

" از گفتگوهای سودمندیکه مقامات جمهوری اسلامی افغانستان با مقامات جمهوری اسلامی پاکستان صورت گرفته، خوشبینی ها در سطح بلندی ایجاد شده و هنوز هم امیدواری برای برداشته شدن گام های عملی از جانب جمهوری اسلامی پاکستان، کشور های دیگر همسایه و منطقه در راستای حمایت از تلاش های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در راستای صلح و آشتی وجود دارد."

تحلیلگران افغان می گویند که حکومت وحدت ملی باید تلاش کند تا سیاست خارجی اش را طوری تنظیم کند که بتواند همکاری های بیشتر کشورهای همسایه و منطقه را در بخش های مختلف جلب کند.

به گفته آنان، حفظ توازن در سیاست خارجی افغانستان سبب پیشرفت این کشور شده و روابط کابل را با سایر کشور های منطقه و جهان بهبود خواهد بخشید.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG