لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

مردم: حکومت باید در پیگیری دوسیه فرخنده از جدیت کار گیرد


هر چند فکر می شود که مردم با گذشت روزها، تراژیدی قتل فرخنده را فراموش خواهند کرد اما آنان می گویند، نهال سبزی که در محل قتل وی غرس شده همه روزه رویداد قتل وی را حکایت می کند.

در حال حاضر کسانی که به زیارت شاه دو شمشیره می روند یا از این محل می گذرند با دیدن نهال سبز ایستاده شده و برای فرخنده دعا می کنند.

روز سه شنبه برای تهیه گزارش به محل قتل فرخنده رفتم.

در آنجا ده ها تن جمع شده و از حکومت خواستند که در پیگیری دوسیه قتل فرخنده از بی پروایی کار نگیرد.

ملالی ولی زاده یک تن از باشنده گان شهر کابل به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان باید به زود ترین فرصت دوسیه قتل فرخنده را نهایی کند:

"خواست ما از دولت این است که باید کسانیکه به خاطر فرخنده این کار را کردند به جزای شان رسانیده شود و مردم از این پند بگیرند و بعضی مردم استند که همین کار را انجام دادند و آزاد استند باید جزای شان برای شان داده شود.

از روزی که این قضه شده، مردم یک قسم پریشان است حتی نمی توانند از خانه خود درست بیرون شوند.

طبقه زنها بیشتر ترس و هراس دارند که باز هم همانطور یک چیز صورت نگیرد."

وی گفت که بعد از قتل فرخنده احساس مصونیت نمی کند و وضعیت برایش نگران کننده است.

فرخندۀ 27 ساله بیش از یک ماه قبل در منطقه شاه دو شمشیره شهر کابل از سوی مردان خشمگین به اتهام دروغین سوختاندن یک نسخه از قرآن کریم آتش زده شد.

سید حبیب رحمن جوانی است که در مکان قتل فرخنده آمده و از حکومت می خواهد تا عدالت را در این زمینه تامین نماید.

وی به رادیو آزادی گفت که فرخنده اولین زنی است که در مقابل خرافات عقیدتی ایستاده گی نموده و در این راه قربانی شد:

"جاده شهید فرخنده است که نزدیک به شاه دو شمشیره ولی است احساس مه به حیث یک مسلمان یک افغان این است که فرخنده یک شهامت، یک انقلاب را برپا کرد علیه خرافات علیه کسانیکه بنام ملا دین را به حساب آله دست خود قرار می دادند و به حیث زن به قهرمان اسلام خود را تبارز داد."

در همین حال لوی څارنوالی افغانستان می گوید، دوسیه افرادی را که در پیوند به قتل فرخنده بازداشت شده اند، بزود ترین فرصت به محکمه خواهند سپرد.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی، اتهاماتی را رد نمود که گویا تعدادِ از عاملین قتل فرخنده در بدل پول آزاد شده اند.

از سوی دیگر وزارت داخله افغانستان برای کسانی که در دستگیری عاملین قتل فرخنده با حکومت همکاری کنند صد هزار افغانی جایزه در نظر گرفته است.

مردم عام می گویند، اگر حکومت در قضیه قتل فرخنده از جدیت کار گیرد و عاملین آنرا مجازات نماید، هیچ فردی جرأت نخواهد کرد تا همچو محکمه صحرایی را دایر نماید.

نگین جهان آرأ

XS
SM
MD
LG