لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

چرا امریکا نتوانست مسوولیت حریم فضایی افغانستان را به افغانها بسپارد؟


سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید: ایالات متحده امریکا در بیشتر از یک دهه 562 اعشاریه دو ملیون دالر با اداره هوانوردی ملکی افغانستان کمک کرده است.

در گزارش تازه این اداره آمده است که با وجود دستاورد های زیاد، ایالات متحده امریکا نتواست که در پایان سال 2014 میلادی مسوولیت کنترول حریم فضایی افغانستان را به افغانها انتقال دهد.

اداره سیگار می گوید، با وجود این همه کمک ها اداره هوانوردی ملکی امریکا، پرسونل هوانوردی ملکی افغانستان بخصوص کنترول کنندگان ترافیک هوایی این کشور را آموزش نداده است.

قرار بود امریکا در پایان سال 2014 میلادی مسوولیت حریم فضایی افغانستان را به خود افغانها انتقال دهد.

پیش از این مقامات اداره هوانوردی ملکی افغانستان به رادیو آزادی گفتند که قرارداد کنترول فضایی افغانستان با ایالات متحده امریکا در پایان 2014 میلادی خاتمه یافت اما از اینکه افغانستان در آن زمان آماده گرفتن این مسوولیت نبود، اشرف غنی رییس جمهور کشور این قرار داد را برای شش ماه دیگر با مقامات امریکایی تمدید کرد.

اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان،اداره هوانوردی فدرال امریکا را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که اگر برنامه آموزش پرسونل هوانوردی ملکی افغانستان در اکتوبر 2014 میلادی همانطوریکه قبلاً از سوی امریکا طرح شده بود، انجام میافت امروز حریم فضایی افغانستان توسط خود افغانها کنترول می شد.

این اداره در گزارش اش دلیل اینرا که چرا اداره هوانوردی امریکا نتوانست کنترول کنندگان ترافیک هوایی افغانستان را آموزش بدهد چنین بیان کرده است:

"امریکا در آغاز در نظر داشت تا کنترول کنندگان ترافیک هوایی افغانستان را در بیرون از کشورشان آموزش دهد اما برخی در اخذ پاسپورت و ویزه دچار مشکل شده و برخی که به کشور های دیگر فرستاده شدند دوباره بر نگشتند."

در این گزارش همچنان آمده که برای تمدید قرارداد کنترول حریم فضایی افغانستان در آخر 2014 میلادی امریکا حدود 29 ملیون دالر مصرف کرد.

به گفته سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان، اگر حکومت افغانستان راه حل را در مورد مسوولیت حریم فضایی این کشور تا ختم قرارداد فعلی نیابد، ممکن از امریکا پیشنهاد شود که یک قرارداد مؤقتی دیگر را با اداره هوانوردی ملکی افغانستان امضاء کند.

حریم فضایی افغانستان که از سال 2001 میلادی بدینسو از سوی ایالات متحده امریکا کنترول می شود، نقش یک دهلیز مهم رفت و آمد میان آسیا و اروپا را دارد.

XS
SM
MD
LG