لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

شب نامه های طالبان مردم پغمان را پریشان ساخته است


شماری از باشنده های ولسوالی پغمان می گویند: طالبان با پخش شب نامه ها در سه قریه این ولسوالی از باشنده گان این قریه ها خواسته اند که در نهاد های دولتی از کار کردن دست بکشند و با دولت همکاری نکنند.

در کنار افزایش نا امنی ها در ولایات افغانستان مخالفان مسلح دولت تبلیغات شان را در کابل نیز افزایش داده اند و به مردم هشدار داده اند که از همکاری با دولت دست بکشند.

این هشدار با پخش شب نامه ها در برخی روستا های ولسوالی پغمان از سوی طالبان مسلح داده شده و سبب نگرانی جدی مردم در این ولسوالی گردیده است.

یکی از باشنده های قریه سه گنبد ولسوالی پغمان در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"در شب نامه نوشته شده بود کسی که نماز جنازه نیروهای امنیتی را بخواند سر بریده خواهد شد و هم چنان نوشته شده بود که باید مردم اولاد شان را از همکاری با دولت منع کنند.

در دیوار مسجد این شب نامه را بند کرده بودن دگه شناخته نشد که شخصی که این شب نامه را در مسجد بسته است از کجا آمده بود."

باشنده گان این روستا از فعالیت طالبان درشب هنگام سخن می زنند، از آنان سراغ مسجدی را گرفتم که طالبان بر دیوار های آن شب نامه ها را آویخته اند.

مسجدی که شب نامه بر دیوارش آویخته شده بود ملا امام آن گفتگو نکرد، اما باشنده گان این قریه می گویند: سه روز پیش طالبان در شب نامه برای مردم هشدار داده شده است تا اعضای خانواده های شان را از کار در نهاد های دولتی باز دارند و نماز جنازه نیروهای کشته شده امنیتی را ادا نکنند.

هراسی که سراپای برخی از باشنده های ولسوالی پغمان را گرفته است، می شود به وضاحت آن را احساس کرد آنانی که معمولا روز شان را با دهقانی، معماری و کار های همگون آغاز می کنند و به گفته ی خودشان کاری با سیاست ندارند.

پارچه های از شب نامه روی دیوار مسجد قریه سه گنبد ولسوالی پغمان بجا مانده است، با آیت قرانکریم آغاز شده و در پایان آن به مردم هشدار داده شده است.

نماینده مردم قریه سه گنبد این ولسوالی در آغاز با ما حاضر به گفتگو نمی شود و در نهایت از پخش این شب نامه اظهار بی خبری می کند.

او که از گرفتن نامش خود داری کرد می گوید که حکومت باید برای تامین امنیت آنان تدابیر جدی را روی دست گیرد:

"ممکن کسانی باشند که بیرون از این ولسوالی مثلاً از میدان وردک آمده باشند اما در پغمان ما بالای مردم باور داریم.

ما با بزرگان نشست داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم و گفتیم اگر این موضوع تکرار شود دولت را در جریان می گذاریم.

اما، پوسته امنیتی وجود ندارد دگه باید پوسته ایجاد شود نیروهای امنیتی گشت زنی کنند."

حال باشنده گان این ولسوالی می گویند: طالبان از مرز ولایت میدان وردک به این ولسوالی کابل سرازیر شده اند و حضور آنان در قریه پشه یی این ولسوالی پُر رنگ به نظر می رسد.

برای روشن شدن این موضوع از وزارت امور داخله که مسوولیت تامین امنیت کشور را به دوش دارد پرسیدم.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت از اینکه آیا مقام های این وزارت از پخش شب نامه ها در ولسوالی پغمان آگاهی دارند یا نه می گوید:

"دشمنان ترس و هراسی که دارند تنها ترس شان را با پخش تبلیغات و یا شب نامه ها خلاصه می کنند.

مردم پغمان همکار ما است و اگر خواستار ایجاد پوسته های امنیتی باشند در هماهنگی با آنان به این خواست شان رسیده گی خواهیم کرد."

شماری از باشنده های ولسوالی پغمان می گویند: همچو شب نامه ها در قریه عیسی خیل و پشه یی این ولسوالی نیز پخش شده است و بزرگان تصمیم گرفته اند تا برای امنیت جان شان این موضوع را پوشیده نگهدارند.

هفته گذشته ریاست عمومی امنیت ملی از گرفتاری سه عضو شبکه حقانی و کشف یک مخفی گاه سلاح سبک و سنگین همراه با واسکت های انتحاری از ساحه ارغندی ولسوالی پغمان خبر داد.

اما اکنون پخش شب نامه ها در پغمان نزدیک ترین ولسوالی کابل چه پیامی را می تواند به نهاد های امنیتی برساند؟

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان امنیتی این نگرانی را به ناتوانی نیروهای امنیتی بخصوص نهاد های کشفی و استخباراتی کشور فشرده می سازد.

وی می گوید: این کار مخالفان مسلح دولت نشان می دهد که آنان در برخی از ولسوالی ها و قریه های کابل راه یافته اند و بیشتر حملات شان را در شهر کابل از همین قریه ها سازماندهی می کنند:

"ما امیدوار هستیم که دولت افغانستان از این وضعیت بیرون آید فعالیت و برخورد نیروهای امنیتی و کشفی باید جدی باشد.

به تمام شیوه هایی را که هراس افگنان انجام می دهند باید به گونه اساسی به آن پرداخته شود در غیر آن این بی پروایی می تواند آسیب های کلان را به همراه داشته باشد."

پیش از این رئیس عمومی امنیت ملی از حضور هراس افگنان در دروازه های کابل هشدار داده است و از سوی دیگر شدت حملات این گروه در یک ماه گذشته در کابل و برخی شهر های دیگر نشان می دهد که حتا شهر نشینان نیز مصون نیستند.

حالا باشنده گان ولسوالی پغمان می گویند افراد مسلح شب هنگام در برخی از قریه های این ولسوالی آزادانه فعالیت دارند، آنان می گویند: حتا کسانی را دیده اند که به زبان اردو صحبت می کردند و این موضوع را بار ها با نیروهای امنیتی کشور در جریان نیز گذاشته اند.

باشنده گان این ولسوالی می گویند: اگر دولت در برابر آنان همچنان بی پروا بماند، مکلف خواهند شد تا در برابر این گروه مسلح شوند.

از سوی هم نیروهای امنیتی می گویند که بخاطرتامین امنیت تلاش های جدی را انجام می دهند و به گفته آنان مردم باید در این راستا همکاری لازم را با نیروهای امنیتی انجام دهند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG