لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

جر و بحث های رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مورد تعیین هشت والی


جر و بحث ها در مورد تعیین شدن هشت والی میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت افغانستان ادامه دارد.

ریاست اجرائیه میگوید که تصمیم در مورد والی های که تازه از سوی اداره مستقل ارگان های محلی معرفی شده اند، نهایی نیست.

هشت والی دو روز پیش از سوی اداره مستقل ارگان های محلی معرفی شدند اما حالا ریاست اجرائیه میگوید: تا هنوز بحث ها روی تعیین شدن این هشت تن ادامه دارد.

بر اساس گزارش، این اداره روز سه شنبه، فهرستی از نام های والیان هلمند، کندز، لوگر، پکتیکا، پکتیا، بامیان، کنر و نیمروز را نشر کرد.

جاوید فیصل سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت تا هنوز مخالفتی در میان نیست و هر دو جانب یعنی ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه به بحث های شان در مورد همین هشت والی ادامه خواهند داد:

" تا هنوز بحث ها نهایی نشده، هر زمانی که بحث نهایی شد، مساله اختلاف مطرح میشود. تا هنوز لستی که در مورد تعیین والی ها به رسانه ها فرستاده شده، نهایی نیست. بحث های که فعلاً جریان دارد، در مورد همین هشت والی است. ولی کُل طبق تفاهمنامه سیاسی، رهبران حکومت باید مشترکاً کارکنند که چی اشخاص به کدام ولایت ها بروند و چی اشخاصی مناسب استند که وظیفه خود را بحیث والی انجام دهند. "

سخنگوی ریاست اجرائیه افزود، این را نمیداند که بحث ها در مورد این هشت والی، تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت زیرا وی این بحث ها و تعیین شدن والی ها را یک پروسه می خواند.

بر اساس فهرست اداره مستقل ارگان های محلی، سلیم خان کندزی به حیث والی ننگرهار، حلیم فدایی به حیث والی لوگر، نصرت الله ارسلا در مقام والی پکتیا، طاهر زهیر برای ولایت بامیان، وحید الله کلیمزی برای ولایت کنر، امین الله شارق بحیث والی پکتیکا، میرزا خان رحیمی در مقام ولایت هلمند و محمد سمیع بحیث والی نیمروز تعیین شده اند.

این اداره با معرفی هشت والی گفته بود که آنها به زودی برای مقام های ولایت های مربوط شان معرفی خواهند شد.

اما خبرگزاری پژواک گزارش داده که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان با تعیین شدن والیان هلمند، بامیان، پکتیکا و نیمروز مخالفت کرده است.

یک منبع به خبرگزاری گفته که در مورد والی های هلمند و بامیان با آقای عبدالله مشوره نشده است.

پژواک مینویسد: رئیس اجرائیه خواهان مقرری دوباره عبدالکریم متین والی سابق پکتیکا در همین مقام است زیرا به گفته وی، آقای متین به مردم پکتیکا خدمت کرده میتواند.

عبدالکریم متین بنابر اظهاراتی که در مورد کمک از سوی حکومت سابق افغانستان با خانواده های اعضای گروه داعش در پکتیکا داشت، از مقامش برکنار شد.

اداره مستقل ارگان های محلی تا حالا در مورد مخالفت ریاست اجرائیه در مورد تعیین شدن چهار والی چیزی نگفته است.

این نخستین مخالفت میان رهبران افغانستان روی تعیین شدن مقام های ارشد حکومت نیست و پیش از این روی معرفی اعضای کابینه چند بار و برای ماه ها، مخالفت وجود داشته است.

حتی تا حالا رئیس جمهور و رئیس اجرائیه نتوانسته اند روی معرفی نامزد وزیر دفاع به توافق برسند و این هم در حالیست که وضعیت امنیتی در مناطق مختلف کشور خیلی ها بدتر از گذشته شده است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG