لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

رییس جمهور غنی، معصوم ستانکزی را به حیث نامزد وزارت دفاع معرفی کرد


درچند ماه گذشته پس ازتایید نشدن شیرمحمد کریمی از سوی ولسی جرگه این سومین بار است که حکومت وحدت ملی کاندیدی را برای وزارت دفاع افغانستان اعلام میکند.

این بار محمد اشرف غنی محمد معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح را نامزد وزارت دفاع معرفی کرد.

رییس جمهور اشرف غنی روز پنجشنبه درنشست گروه بین المللی تماس در ارگ ریاست جمهوری گفت که معصوم ستانکزی وزیردفاع آینده افغانستان خواهد بود:

" من با بسیار خوشی اینرا اعلام میکنم که آقای ستانکزی وزیردفاع آینده ما خواهد بود وما یک تیم دفاعی خود را خواهیم داشت همراه با لوی درستیزجدید ومعاون اول وزارت دفاع. "

هرچند رییس جمهوراین را روشن نساخت که کسی به حیث لوی درستیز هم تعین شده یا نه اما دربرخی گزارشهای تایید نا شده گفته شده که جنرال قدم شاه شهیم برای این پست در نظرگرفته شده است.

معصوم ستانکزی پیش ازاین به حیث وزیرمخابرات وتکنالوژی معلوماتی و رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان کار کرده است.

اما تاحال مشخص نیست که آقای ستانکزی چه زمانی برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهد شد.

پیش ازاین جنرال افضل لودین نیز یکی ازنامزدان وزارت دفاع ملی خوانده شده بود اما ریاست اجرائیه با نامزدی وی مخالفت نشان داد.

شیر محمد کریمی نیز به حیث کاندید وزارت دفاع به ولسی جرگه معرفی گردیده بود اما ازسوی اعضای این جرگه تایید نشد.

همچنان چندی پیش گزارش های به نشر رسید که ممکن عبدالله خان پیژندوال فعلی وزارت دفاع به حیث نامزد این وزارت معرفی گردد.

درهمین حال برخی کارشناسان نظامی افغان آقای ستانکزی را شخص با تجربه خوانده وانتخاب رییس جمهور را یک کار درست وبجا میخوانند.

حی گل سلیمان خیل یکی ازاین کارشناسان در صحبت بارادیو آزادی درمورد انتخاب معصوم ستانکزی به این پست نظرش را چنین بیان کرد:

" معصوم ستانکزی که به وزارت دفاع موظف شده یک فرد تعلیم یافته است که ازحربی پوهنتون فارغ شده وتجارب کافی دارد یعنی اطمینان کامل داریم که وی میتواند وزارت دفاع را خوب رهبری بکند. "

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان از هشت ماه به این طرف از سوی سرپرست اداره شده ونا امنی ها نیز روز بروز درکشورافزایش یافته است.

مردم واعضای شورای ملی ازسقوط احتمالی برخی ولسوالی ها بدست مخالفان مسلح ابرازنگرانی کرده ویکی ازعوامل افزایش ناامنی ها را نبود رهبری در وزارت دفاع افغانستان عنوان میکنند.

اما مقامات امنیتی از توانمندی نیروهای امنیتی اطمینان داده ومیگویند هیچگاه کدام شهر و یا ولسوالی بدست مخالفان مسلح دولت سقوط نخواهد کرد.

جاوید حسن زاده

مصاحبه در این مورد:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG