لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

رولا غنی: من سیاست نمی کنم، فقط یک شنونده استم


رولا غنی از حضور در مراسم تحلیف رییس جمهور منحیث بانوی اول افغانستان در جامعه سنتی این کشور که بیشتر شاهد خشونت ها علیه زنان بوده تا کنون با اجرای نقش فعال در افغانستان خاموشی را شکسته است.

رولا غنی با به قدرت رسیدن رییس جمهور غنی توانسته به عنوان بانوی اول افغانستان کار های را انجام دهد که اکثراً بانوان اول در کشور های دیموکرات جهان انجام میدهند.

وی در محضر عام حضور یافته و روی مسایل مهم مانند حقوق زنها، محو خشونت علیه زنان و مشکلات آنها در افغانستان صحبت کرده است.

اما صحبت های بانوی اول افغانستان هیچگاه سیاسی نبوده چنانچه وی در صحبت با خبرگزاری اسوشیتتد پرس گفته است: " من سیاست نمی کنم فقط یک شنونده استم."

از ماه سپتمبر بدینسو صد ها نفر با رولا غنی بانوی اول افغانستان ملاقات کرده و مشکلات شانرا با وی شریک ساخته اند.

به گفتهء رولا غنی وی خود را بیشتر به عنوان یک مشاور می بیند که به مشکلات مردم گوش می دهد.

رولا غنی نخستین بانوی اول افغانستان است که بعد از یک قرن در محضر عام ظاهر شده است.

پیش از وی ملکه ثریا خانم شاه امان الله بانوی اول یک قرن پیش این کشور بود که در سال 1929 مجبور به تبعید از افغانستان شد.

انکار ملکه ثریا از پوشیدن حجاب و دید وی به مسایل زنان در آنزمان در افغانستان تا حدی در کتاب های تاریخ افغانستان دلیل سقوط سلطنت شاه امان الله خوانده شده است.

پس از فروپاشی رژیم افراطی طالبان که زنان برای پنج سال از هیچ نوع حقوق در آن برخوردار نبودند، با به قدرت رسیدن حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان زینت کرزی بانوی اول شد اما افغانستان شاهد هیچ نوع فعالیت یا حضور وی در محضر عام در سیزده سال حکومت کرزی نگردید.

زینت کرزی در یک مصاحبهء نادراش گفته بود که به نظر شوهرش افغانستان هنوز آماده پذیرای از یک بانوی اول فعال نیست.

خبرگزاری اسوشیتتد پرس به نقل از رولا غنی بانوی اول افغانستان نوشته که می گوید:

" من به یک نیاز که در افغانستان وجود داشت پاسخ داده ام، بانوان اول پیشین افغانستان قابل دسترس نبودند من قابل دسترسم. "

رولا غنی می گوید، از هر زن افغان که در تلاش بهبود وضعیت زنده گی اش است حمایت می کند.

وی افزده است، یکی از نقش هایش این است که به جهان نشان دهد که زنان با وجود که در شرایط چالش برانگیز در افغانستان زندگی می کنند،قوی اند و به گفته وی زنان افغان باید برای شجاعت شان شناخته شوند نه برای ضعف شان.

بانوی اول افغانستان در صحبت با اسوشیتد پرس جنگ های سه دهه ای در افغانستان را عامل خشونت ها علیه زنها خوانده و گفته است، زمانیکه خانواده ها در یک جامعه هماهنگ که هر کی مسوولیت اشرا دانسته و بدون خشونت مشکلات را حل کند، زندگی کنند خشونت علیه زنان کاهش یافته و زنان احساس خواهند کرد که صدایی برای شنیدن دارند.

XS
SM
MD
LG