لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

کمبود داکتر و متخصص، مشکل اساسی مردم غور است


کمبود شفاخانه ها، مراکز صحی، داکتران و وسایل صحی از مشکلاتی عمده در ولایت غور شمرده میشود.

مقامات محلی این ولایت میگویند که باشنده های غور با مشکلات جدی صحی روبرو بوده و آنان از حکومت می خواهند تا به این مشکلات رسیدگی کند.

غلام نبی یگانه رئیس صحت عامه ولایت غور در صحبت با رادیو آزادی گفت که در سالهای گذشته توجه لازم به بخش صحت دراین ولایت نشده است:

" در شفاخانه ولایتی غور فعلاً مشکل اساسی ما کمبود داکتر و متخصص است، طبعاً وقتیکه پرسونل صحی کمبود باشد خدمات صحی مطابق به پالیسی و استراتیژی وزارت صحت عامه تطبیق نمی شود و کمبودات در قسمت داکتر مردانه و زنانه خدمات صحی را با مشکل مواجه می سازد. "

مسوولان صحی این ولایت میگویند از یکسو نفوس این ولایت افزایش یافته و از طرف دیگر هر روزه صدها مریض از برخی مناطق ولایات دایکندی، فاریاب و بادغیس جهت تداوی به این ولایت می آیند.

داکتر جمع گل یعقوب رئیس شفاخانه مرکزی این ولایت به رادیو آزادی گفت، اگر تعداد داکتران در این ولایت افزایش یابد مشکلات موجود دربخش صحی تا حدی حل خواهد شد:

" تشکیل سی و سه نفر داکتر باید داشته باشیم اما از جمله را یازده نفر داکتر داشتیم و در این اواخر وزارت صحت عامه چهار نفر داکتر خدماتی را به این جا فرستاده، ما یک صدوبیست و یا یک صدوسی بستر داریم و سه صد تا چهار صد مریض روزانه به شفاخانه می آیند پس مشکل وجود دارد. "

مسوولان صحی ولایت غور می گویند که شماری از داکتر به علت کمبود امکانات و مشکلات امنیتی حتی حاضر نیستند تا در این ولایت وظیفه انجام دهند.

آنان میگویند، اگر استخدام داکتران بگونه دایمی امکان ندارد، شماری از داکتران را بشکل موقت و مرحله وار به این ولایت بفرستند.

از سوی هم مسوولان شورای ولایتی غور می گویند، برعلاوه مرکز این ولایت ولسوالی های این ولایت نیز با مشکلات کمبود داکتران و وسایل صحی روبرو اند.

فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

" در حقیقت یک شفاخانه خوب و با استاندرد ایجاد شده اما متاسفانه که کمبودات صحی و لوازم صحی آن حتی تا هنوز فعال نیست و مردم هم سخت نگران اند و به شورای ولایتی مراجعه می کنند.

حد اقل اگر وسایل این آماده می بود و یا هم چهل تا پنجا در صد داکتران آن موجود می بود ما مردم را راضی ساخته و آنان را قناعت می دادیم. "

به گفته آقای احسان ولایت غور بیشتر از نه صد هزار نفوس دارد و به علت نبود مراکز صحی در ولسوالی ها بیشتر مریضان به شفاخانه مرکزی این ولایت مراجعه میکنند.

وی می گوید، مراکز صحی شماری از ولسوالی های این ولایت از قبل به علت نا امنی ها مسدود شده است.

در مورد مشکلات موجود در ولایت غور از مسوولان وزارت صحت عامه پرسیدیم، اما آنان از صحبت در این مورد خود داری کردند.

غور در افغانستان یگانه ولایت نیست که باشنده هایش از کمبود خدمات صحی شکایت دارند بلکه گزارش ها میرساند که برخی از مناطق دیگر نیز با مشکلات مشابه روبرو است.

کارشناسان می گویند، در سیزه سال گذشته میلیاردها دالر با افغانستان کمک شده اما حکومت با مصرف دهها میلیون دالر تا حالا نتوانسته خدمات معیاری صحی را برای مردم انجام دهد.

مردم می گویند، به علت نبود خدمات صحی لازم در کشور برخی بیماران مجبور می شوند تا با مصارف گزاف به کشور های خارج بخصوص به هند و پاکستان برای تداوی بروند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG