لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

ایتلاف بین عبدالرشید دوستم و عطامحمدنور، پرسش ها و نگرانی ها


پس ازنشرگزارش ها در مورد اتحاد میان عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و عطامحمد نورسرپرست ولایت بلخ به خاطر تامین امنیت در ولایات شمال افغانستان ریاست اجرائیه حکومت افغانستان این حرکت را یک گام موثرخواند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز سه شنبه به رادیوآزادی گفت، حکومت همیشه خواهان حمایت مردم از نیروهای امنیتی بوده و این اتحاد می تواند سبب بهبود وضعیت در ولایات شمال گردیده و نیروهای امنیتی را بیشتر حمایت کند.

جاوید فیصل گفت:

"جناب استاد عطا و جناب معاون صاحب اول ریاست جمهوری، هردو مقامات حکومت اند و مشخصاً والی صاحب وظیفه دارد که برای امنیت کارکند و ازنفوذ که دارد استفاده کند، پس این کارشان به امنیت و بهبود وضعیت درشمال افغانستان، کمک می کند."

درپی نا امنی های متواتردر ولایات شمال وشمال شرق کشور به تازه گی گزارش های درمورد اتحاد عبدالرشید دوستم رهبر جنبش اسلامی افغانستان و عطامحمد نور رییس اجراییهء جمعیت اسلامی به هدف تامین امنیت ومبارزه با مخالفان مسلح به نشررسیده است.

ذبیح الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان این گزارش ها را تایید کرده، می گوید:
"تاحال دراین مورد نشست های میان افراد بلند پایهءدوحزب سیاسی درولایات فاریاب، بلخ و کابل انجام شده است."

آقای فطرت همچنان با اظهار اینکه این اتحاد از موقف احزاب سیاسی بوجود آمده است و دراین زمینه رهبران دوحزب باهم تماس داشته اند، گفت:

"این جا اتحاد دولتی نیست، اتحاد سیاسی دوحزب است برای حمایت از نیروهای امنیتی، برای حمایت مردم و برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی که وجود دارد. برای آن این ها یک اتحاد سیاسی را شکل دادند و هردو حزب ازنیروها، ظرفیت ها و توانمندی های موجود مردمی شان می خواهند استفاده بکنند."

این اقدام درحالی روی دست گرفته می شود که اخیرا گزارش ها از درگیری شدید میان نیروهای امنیتی ومخالفان مسلح دولت درولایات شمال وشمال شرق به نشررسیده و این مساله سبب نگرانی مردم و شورای ملی افغانستان شده است.

با توجه به موجودیت اختلافات گذشته میان عبدالرشیددوستم وعطامحمد نور باورها براین است که ممکن این اتحاد حمایت ازنیروهای امنیتی نه، بلکه ایجاد زمینه برای حضور ملیشه های غیرمسوول درولایات شمال باشد.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه هرچند از اتحاد این دوچهره سیاسی برای برقراری امنیت استقبال می کند، اما تاکید دارد که این حرکت باید ازسوی حکومت مورد بازنگری و مدیریت قرارگیرد.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه می گوید:

"ازدید من یک اقدام نیک است، ضرورت به این است که یک بازنگری شود و حکومت هم موارد را که احیاناً می رود به طرف تشنج وتفرقه افگنی، ازآن جلوگیری کند، ضرورت به این است که با یک تعهد درست و یک مدیریت سالم به پیش برود، درغیرآن دراین حصه نگرانی جدی وجود دارد."

برخی کارشناسان افغان به این نظراند که این دو مقام حکومتی با توجه به نفوذ وشناختی که از ولایات شمال دارند، می توانند نقش موثر را درتامین امنیت بازی کرده و ازافزایش جنگ در آن مناطق جلوگیری کنند.

اما حاجی سید داوود یکی از کارشناسان سیاسی افغان ابراز نگرانی می کند که هرگاه این اتحاد باعث تقویت نیروهای ملیشه درولایات شمال شود، ممکن است جنگ های داخلی را درکشور دامن زده و حتی به گفتهء وی می تواند افغانستان را به سوی تجزیه بکشاند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG