لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

شورای امنیت: هیچ سند استخباراتی با پاکستان امضا نشده است


شورای امنیت افغانستان، اظهارات مشاور صدراعظم پاکستان را رد کرده که گویا دو کشور سند همکاری های مشترک استخباراتی را امضا کرده اند.

پیش از این سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان گفته بود: این سند بنابر تاکید افغانستان، میان اداره های استخباراتی دو کشور امضا شده است.

اما نجیب الله منلی مشاور فرهنگی شورای امنیت افغانستان به رادیو آزادی گفت که تنها کار مقدماتی در این مورد آغاز شده است.

افغانستان و پاکستان در مورد امضای سند استخباراتی میان دو کشور، اظهارات متفاوت و مغایر دارند.

سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی صدراعظم پاکستان دیروز به کمیته نظارت روابط افغانستان و پاکستان در شورای ملی کشورش گفت:

سند همکاری مشترک استخباراتی میان دو کشور بنابر تاکید افغانستان با اینکشور امضا شده است.

اما نجیب الله منلی مشاور فرهنگی شورای امنیت افغانستان این اظهارات سرتاج عزیز را رد میکند.

آقای منلی به رادیو آزادی گفت: حکومت افغانستان برای مبارزه با تروریزم خواهان همکاری پاکستان است اما چنین سندی را تا حالا امضا نکرده است:

" تا حالا میان افغانستان و پاکستان کدام قرارداد یا تفاهمنامه صورت نگرفته. زمانیکه رئیس جمهور غنی به پاکستان رفت، از آنها خواست تا در پروسه صلح از خود جدیت نشان دهند. و اینرا آشکار ساخت که مانند گذشته با افغانستان بازی نکنند و خواهان برخی تضمین ها شد. یکی از تضمین ها این بود که پاکستان عملاً با افغانستان همکاری کند و معلومات را با افغانستان شریک سازد. "

به گفته آقای منلی، اداره های استخبارات دو کشور، کار مقدماتی را روی این سند آغاز کرده اند و گفتگو ها در مورد بعدُ تخنیکی آن ادامه دارد.

مشاور صدراعظم پاکستان میگوید: برخی حلقات وجود دارند که نمیخواهند همکاری میان کابل و اسلام آباد گسترش یابد، اما وی از کدام اداره یا حلقه مشخص در دو کشور نام نبرده است.

به باور سرتاج عزیز، روابط افغانستان و پاکستان بهتر شده و در آینده بیشتر بهبود خواهد یافت.

در این مورد نجیب الله منلی مشاور شورای امنیت افغانستان به رادیو آزادی گفت:

" بحث ها در مورد هر دو کشور خیلی آشکار و واضح است. در افغانستان و پاکستان برخی حلقات وجود دارند که نمیخواهند روابط بهبود یابد. آنها به سیاست خود مشغول اند. روابط افغانستان و پاکستان حالا بهتر و واضح شده است. اما این روابط به حدی نرسیده که بر پاکستان اعتماد کنیم و مشکلات را حل شده بشماریم. "

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در بخشی از اظهاراتش، از فعالیت جنگجویان خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گفته عزیز، در چهارمین اجلاس منطقه یی موسوم به "قلب آسیا" که در اسلام آباد برگزار میشود، روی این موضوع بحث خواهد شد.

سرتاج عزیز تاکید میکند که افغانستان تنها با تهدید فعالیت های طالبان شورشی روبرو نبوده بلکه نگرانی از جانب فعالیت شورشیان ازبکستانی و گروه دولت اسلامی یعنی داعش هم روبه افزایش است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG