لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

یونایتد بانک پاکستان پولِ را که از پشتنی بانک قرضه گرفته، نمی پردازد


مقامات افغان می گویند: یونایتد بانک پاکستان از پرداخت سی و یک میلیون روپیه پاکستانی که از پشتنی بانک افغانستان قرضه گرفته بود، خود داری می کند.

در حالیکه یونایتد بانک پاکستان از پرداخت قرضه اش به پشتنی بانک افغانستان خودداری کرده، مقامات وزارت خارجه گفته اند که در این بخش مطابق خواست وزارت مالیه اقدام خواهند کرد.

یونایتد بانک پاکستان هشت سال قبل سی و یک میلیون روپیه پاکستانی از پشتنی بانک افغانستان قرضه گرفت که در این مدت نه قرض و نه هم مفاد آنرا به پشتنی بانک،پرداخت کرده است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت: وزارت مالیه باید در این مورد به صورت رسمی از آنها تقاضا کند تا اقدام صورت گیرد:

" تا به حال مکتوبی در این رابطه به ریاست قونسلی وزارت امور خارجه مواصلت نورزیده، در صورت دریافت چنین مکتوبی ریاست قنسلی هر چه زود وارد اقدام خواهد شد و آنطور که لازم باشد، عمل خواهد کرد."

مقامات وزارت مالیه می گویند که در سال 2006 میلادی یونایتد بانک پاکستان از پشتنی بانک سی و یک میلیون روپیه پاکستانی به یازده درصد تکتانی قرضه گرفته بود.

آنها می گویند: تاریخ پرداخت قرضه با مفاد آن در جولای سال 2014 میلادی به پایان رسیده و در این مدت یونایتد بانک پاکستان نه پول را پرداخته و نه هم مفادش را.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت در صحبت به رادیو آزادی گفت: این پول مردم افغانستان است و آنها تلاش می کنند که قرضه را با مفادش از یونایتد بانک پاکستان گرفته و به پشتنی بانک تسلیم کنند:

"ما با وزارت خارجه در تماس هستیم با همکاری بانک مرکزی پاکستان این پول را دوباره به افغانستان انتقال می دهیم، موضوع 31 میلیون کلدار پاکستانی است و در حدود 11 درصد تکتانه آن است که در مجموع 50 یا 51 میلیون کلدار می شود که باید دوباره به افغانستان سپرده شود."

در این حال کارشناسان اقتصادی می گویند: قرض دهی میان بانک ها یک کار قانونی است و باید تلاش صورت گیرد تا از این روند نظارت جدی شود.

امین فرهنگ یکی از این کارشناسان می گوید که معامله پشتنی بانک و یونایتد بانک پاکستان به صورت شفاف و مسلکی صورت نگرفته و به همین دلیل چنین مشکلی به میان آمده است.

به باور آقای فرهنگ، برای کسب اعتماد مردم به بانک داری در افغانستان، سیستم بانکداری در این کشور باید تقویت گردد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG