لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

احمدزی: حکومت باید بزودی فرد دیگر را بحیث نامزد وزیر دفاع معرفی کند


محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان از حکومت خواسته تا به زودی فرد دیگری را بحیث نامزد وزیر دفاع معرفی کند و آنها برایش پیش از رخصتی ها رای تائید یا رد بدهند.

دومین نامزد وزیر دفاع در حکومت فعلی از سوی ولسی جرگه رد شد و اندکی پس از ندادن رای اعتماد به محمد معصوم ستانکزی، مجلس از حکومت خواست تا رئیس جمهور اشرف غنی فرد دیگری را برای این مقام معرفی کند.

آقای ستانکزی از میان 213 نماینده، تنها 83 رای گرفت در حالیکه معیار پیروزی برای وی 107 رای تعیین شده بود. به این ترتیب محمد معصوم ستانکزی هم نتوانست وزیر دفاع افغانستان شود.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه می گوید: رئیس جمهور باید پیش از رخصتی های تابستانی یک فرد دیگر را به عنوان نامزد وزیر دفاع معرفی کند:

" شخصاً از این ناراحت استم که باید وزیر دفاع را به صورت قانونی می داشتیم و او رای اعتماد می گرفت. اما در هر صورت این صلاحیت وکیلان و تصمیم آنهاست. فعلاً از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه همین خواهش را داریم که به زودی وزیر دفاع را معرفی کنند تا پیش از رخصتی ها رای اعتماد بگیرد."

پیش از این ولسی جرگه شیر محمد کریمی نخستین نامزد وزیر دفاع در حکومت فعلی را رد کرده بود.

کارشناسان در شرایط فعلی امنیتی، موجودیت وزیر دفاع را خیلی مهم می دانند.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی به رادیو آزادی گفت: ولسی جرگه در مورد آقای ستانکزی برخورد سلیقه یی کرد.

آقای امرخیل به رادیو آزادی گفت: در حال حاضر حکومت به چند بخش تقسیم شده است:

" فقط سلیقه یی برخورد می کنند. هر سه تن که رد شدند، بهترین شخصیت ها اند. حتی با هیچ گروهی ارتباط ندارند. ولی سلیقه نیست و یا به این عنوان که طرفداری کسی نیست. مردم کشته می شود و از بین می روند."

تا هنوز معلوم نیست که حکومت چی وقت نامزد وزیر دفاع را به ولسی جرگه معرفی میکند.

اما یک مقام حکومت که خواسته نامش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت: شاید محمد معصوم ستانکزی برای مدتی بحیث سرپرست وزارت دفاع به کارش ادامه دهد.

آقای ستانکزی پیش از این به حیث رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان کار می کرد.

با توجه به وضعیت امنیتی فعلی و در حالیکه چندین ولایت افغانستان شاهد جنگ ها استند، تلفات نیرو های امنیتی افغان بیشتر شده و چند ولسوالی به دست طالبان افتاده است، شماری ها، نبود وزیر دفاع را یک مشکل و چالش جدی عنوان می کنند.

XS
SM
MD
LG