لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

مردم یونان با رای شان تعین میکنند که در یورو زون باقی بمانند یا نه


مردم یونان امروز به پای صندوق های رای دهی رفته و در یک همه پرسی در مورد سرنوشت کشورشان در یورو زون شرکت می کنند.

همه پرسی امروز می تواند منتج به خروج یونان از یورو زون یا کشورهای گردد که از یوررو به حیث واحد پولی استفاده می کنند.

الکسیس سیپراس صدراعظم یونان که خواهان این همه پرسی شده است، از رای دهنده گان خواست با ترس و تروریزم مقابله نموده و نسخۀ رهبران اتحادیه اروپا را بعد از شش سال رکود اقتصادی، رد کنند.

سیپراس امروز در یکی از محلات رای گیری در آتن زمانیکه رای اش را در صندوق می گذاشت گفت: در مورد نتایج همه پرسی خوشبین است.

او گفت: شاید تعداد زیاد به خواست حکومت بی توجهی کنند ولی به خواست مردم نخواهند کرد، من مطمین ام که ما فردا، راهی را برای تمام مردم اروپا باز می کنیم.

ولی به نظر می رسد ترس از دور شدن یونان از یوروزون و اتحادیه اروپا، تعدادی زیادی از رای دهنده گان یونانی را واخواهد داشت که در این نظر پرسی جواب مثبت داده و اصلاحات مالی پیشنهاد شده از سوی اتحادیه اروپا را بپذیرند.

انتونیس سماراس صدراعظم سابق یونان که حال یکی از رهبران اپوزیسیون است بعد از آنکه امروز رای اش را به صندوق گذاشت به خبرنگاران گفت:
"ما یونانی ها امروز در مورد سرنوشت کشور خود تصمیم می گیریم. ما رای مثبت می دهیم، ما به اتحادیه اروپا رای مثبت می دهیم."

بعد از آنکه صدراعظم سپبراس مذاکرات با رهبران اتحادیه اروپا را قطع کرد، مردم خسته و خشمگین که سال ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کردند، در هفته گذشته مشکلات زیاد را در سیستم بانکی یونان تجربه نمودند.

سارافیانوس گیاگوس یک معلم 60 ساله در آتن در مورد این مشکلات گفت: وضعیت مملو از ترس است شما می توانید آنرا احساس کنید.

وی می گوید: در حمایت از پلان پیشنهادی رهبران اتحادیه اروپا، رای خواهد داد.

ولی یانیس یک باشندۀ دیگر آتن در مورد چنین می گوید:
"من امیدوارم که آی ام اف یا صندوق و جهی بین المللی و قرضه دهنده گان به یونان از اینجا گم شوند، من رای منفی می دهم، مطمین ام که نظر من یک نظر درست است."

الکسیس سیپراس 40 ساله با این همه پرسی را که به راه انداخته، برای آیندۀ حکومت اش قمار می زند و خواهان رد شدن پلان اتحادیه اروپا است. اگر مردم یونان در همه پرسی امروز جواب رد بدهند، این مسأله موقف حکومت سیپراس را قوی خواهد ساخت تا یونان خواهان یک قرضۀ سومی کمک از اتحادیه اروپا گردد.

سیپراس تعهد کرده است که اگر مردم یونان امروز به پلان پشنهادی رهبران اروپا مبنی بر صرفه جویی رای مثبت بدهند، از قدرت کنار خواهد رفت و حکومت جدید را خواهد گذاشت پلان صرفه جویی های جدی و افزایش مالیات را که اتحادیه اروپا خواهان آن می باشد، عملی سازد.

XS
SM
MD
LG