لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

بدخشان: طالبان تمام عساکر تسلیم شده را رها کردند


مقام های امنیتی ولایت بدخشان از رهایی تمامی نیروهای امنیتی افغان از قید طالبان خبر داده اند.

جنرال بابه جان قوماندان امنیه این ولایت امروز در صحبت با رادیو آزادی این خبر را تایید کرد.

وی گفت که این نیروها در یک معامله به مخالفان مسلح تسلیم شده بودند.

قبل از این مقام های محلی ولایت بدخشان گفته بودند که از میان یکصد و هفت تن از نیروهای امنیتی اسیر شده، سی و شش پولیس محلی از قید طالبان رها شده اند.

احمد نوید فروتن سخنگوی سرپرست ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفته بود که یک قومندان پولیس محلی برای تسلیمی 107 تن از نیروهای امنیتی افغان به طالبان مسلح در ولسوالی وردوج این ولایت، زمینه سازی کرده است.

قبل از این گفته شده بود که یکصد و هشتاد تن از نیروهای امنیتی در نزد طالبان مسلح اسیر گرفته شده اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با نشر اعلامیه گفته است که یکصد و بیست تن از نیروهای امنیتی که دیروز از پایگاه امنیتی تیرگران به اسارت گرفته شده بودند به میانجیگری بزرگان و موسفیدان قومی دوباره رها گردیده اند.

معلومات قبلی

مقامات محلی ولایت بدخشان می گویند که طالبان مسلح از جمع 107 تن از نیروهای امنیتی تسلیم شده در ولسوالی وردوج، 36 پولیس محلی را با قومندان آنان رها نموده است.

احمد نوید فروتن سخنگوی سرپرست این ولایت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که برای تسلیمی 107 پولیس به طالبان مسلح در منطقه تیرگران ولسوالی وردوج این ولایت، از سوی یک قومندان پولیس محلی زمینه سازی شده است:

"دیروز 107 نفر در منطقه تیرگران که 36 نفر شان پولیس محلی بوده به سرکرده گی قومندان جلال و 71 نفر هم پولیس سرحدی و ملی بوده کدام معامله که صورت گرفته از طریق همان قومندان محلی اینها را تسلیم داده به طالبان فعلاً 36 نفر که پولیس محلی بوده از سوی طالبان رها شده اند."

آقای فروتن گفت که این افراد یک روز در محاصره مخالفان دولت قرار داشتند و به علت خرابی هوا کمک های لازم و به موقع برای آنان نرسید.

پایگاه تیرگران ولسوالی وردوج ولایت بدخشان پس از چهار روز مقاومت نیروهای امنیتی شام روز گذشته در تصرف طالبان مسلح درآمد.

طالبان مسلح با نشر اعلامیه یی گفته اند که 110 تن از نیروهای امنیتی را در منطقه تیرگران ولسوالی وردوج ولایت بدخشان اسیر گرفته اند.

قبل از این رئیس شورای ولایتی بدخشان تعداد نیروهای امنیتی تسلیم شده به طالبان را 180 تن عنوان کرده بود.

در این حال مقامات محلی ولایت بدخشان می گویند که در این رویداد برای طالبان مسلح تلفات سنگین وارد شده اما نیروهای امنیتی دو کشته و پنج زخمی دارد.

از سوی هم برخی از نماینده های مردم ولایت بدخشان در ولسی جرگه، نهاد های امنیتی را در خصوص رویداد امنیتی تیرگران و رویداد های مشابه امنیتی مقصر می دانند.

فوزیه کوفی نماینده مردم ولایت بدخشان در ولسی جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"تعجب آور است زمانکه آدم میبیند که سرباز های وطن ایساده گی می کنند اما در سطح رهبری اصلاً جدی گرفته نمی شود یک استراتیِژی دفاعی در حال شکست از سوی ارگان های امنیتی ما در پیش گرفته اند برای دفاع از مناطق."

خانم کوفی افزود که باید برای رهایی نیروهای امنیتی اسیر شده تلاش های جدی صورت گیرد.

وزارت داخله افغانستان تا کنون در این مورد چیزی نگفته است اما دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع می گوید که بزودی عملیاتی را جهت باز پس گیری منطقه تیرگران راه اندازی خواهند کرد:

"چیزی که به وزارت دفاع مربوط است در آنجا قطعات تجمع کرده اند، امید است که به زودی در آنجا عملیات آغاز شود."

بدخشان از ولایات نا امن افغانستان بوده و چندی پیش طالبان مسلح ولسوالی جرم این ولایت را نیز برای مدتی در تصرف در آوردند.

در ولسوالی جرم نیز حدود بیست تن از سربازان اردوی ملی کشته شدند اما بعداً نیروهای امنیتی افغان با راه اندازی عملیات گسترده دوباره این ولسوالی را از حضور مخالفان مسلح دولت پاکسازی کردند.

معلومات قبلی

مقامات محلی بدخشان می گویند که تعداد نیروهای امنیتی که در پایگاه تیرگران ولسوالی وردوج ولایت بدخشان به طالبان مسلح تسلیم شده اند به 107 تن می رسد.

یک مقام محلی بدخشان که نخواست از وی نام برده شود دقایق پیش به رادیو آزادی گفت که در میان نیروهای تسلیم شده 36 پولیس محلی نیز شامل می باشند.

او گفت که جانان، قومندان پولیس محلی از قبل با طالبان رابطه داشته و بدون مقاومت، این نیروها به طالبان مسلح تسلیم شده اند.

به گفته همین منبع، طالبان مسلح حدود 36 تن از پولیس محلی را که برای تسلیمی نیرو های امنیتی افغان زمینه سازی کرده اند را دوباره رها نمودند.

اما تا حالا در این رابطه جزئیات بیشتر ارایه نشده است.

پایگاه تیرگران ولسوالی وردوج ولایت بدخشان پس از چهار روز مقاومت نیروهای امنیتی افغان شام روز گذشته در تصرف طالبان مسلح درآمد.

فوزیه کوفی نماینده مردم ولایت بدخشان در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان در برابر مخالفان مسلح خوب ایستادگی می کنند اما در سطح رهبری نهاد های امنیتی ستراتیژی دفاعی شکننده بوده و به گفته وی این ستراتیژی درست نیست.

عبدالله ناجی نظری رییس شورای ولایتی بدخشان پیش از این تایید کرده است که 180 تن از نیروهای امنیتی به دلیل نرسیدن کمک های لازم، به طالبان مسلح تسلیم شده اند.

از سوی هم طالبان مسلح با نشر اعلامیه یی گفته اند که 110 تن از نیروهای امنیتی را در منطقه تیرگران ولسوالی وردوج ولایت بدخشان زنده گرفته اند.

در اعلامیه یی طالبان گفته شده که 25 تن از نیروهای امنیتی افغان در درگیری کشته و زخمی شده اند و مقدار سلاح، مهمات و تجهیزات این نیروها نیز بدست آنان افتاده است.

وزارت داخله افغانستان تا حالا در این مورد ابراز نظر نکرده است.
اما دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع در سخنان کوتاهی که دقایق قبل با رادیو آزادی داشت گفت: تا جای که به وزارت دفاع مربوط است قطعات نظامی در آنجا تجمع کرده و ممکن بزودی عملیات آغاز گردد.

بدخشان از ولایات نا امن افغانستان بوده و چندی پیش طالبان مسلح ولسوالی جرم این ولایت را نیز برای مدتی در تصرف در آوردند.

در ولسوالی جرم نیز حدود بیست تن از سربازان اردوی ملی کشته شدند اما بعداً نیروهای امنیتی افغان با راه اندازی عملیات گسترده دوباره این ولسوالی را از حضور مخالفان مسلح دولت پاکسازی کردند.

گفته شده که در ولایت بدخشان در کنار طالبان افغان، جنگجویان خارجی نیز بر ضد نیروهای امنیتی افغان می جنگند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG