لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

طالبان خبر مرگ ملا محمد عمر را تایید کردند


طالبان یک روز پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر با نشر یک اعلامیه تایید کردند که رهبرشان درگذشته است.

در اعلامیهء طالبان که عصر روز پنجشنبه به نشر رسید گفته شده که ملا محمد عمر در چهارده سال گذشته یک روز هم از افغانستان بیرون نرفته و به علت بیماری که داشت درگذشته است.

اما در اعلامیه طالبان گفته نشده که ملا محمد عمر چه وقت درگذشته و در کجا به خاک سپرده شده است.

مقامات افغان پیش از این گفته اند که ملا محمد عمر در سال 2013 میلادی در شفاخانه در کراچی پاکستان به گونه مرموز وفات کرده است.

طالبان دراعلامیه شان فعالیت های ملا محمد عمر را ستوده اند و گفته اند که راه او ادامه خواهد داشت.

از سوی هم گزارش ها می رساند که پس از نشر خبر مرگ ملا محمد رهبر طالبان مسلح، این گروه ملا اخترمحمد منصور را رهبر خود برگزید.

آژانس خبری رویترز به نقل دو قوماندان ارشد طالبان که در نشست انتخاب ملا منصور حاضربوده اند گفته است که این نشست در بیرون از شهر کویته برگزار شده بود.

یکی از این قوماندانان روز پنجشنبه به آژانس خبری رویترز گفت، ملا اخترمحمد منصور به اتفاق آرا به حیث رهبر طالبان مسلح انتخاب شده است.

رویترز همچنان گفته است که گروهء طالبان به زودی اعلامیه یی را نیز دراین مورد به نشر خواهند رساند.

ملا اخترمحمد منصور از چهره های مهم گروه طالبان بوده و گفته شده است که هیات طالبان را برای گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان نیز وی تعیین کرده بود.​

پیش از این گفته شده بود که ممکن است ملا محمد یعقوب پسر بزرگ ملا محمد عمر از سوی طالبان به حیث جانشین پدرش تعیین شود.

درعین حال یک منبع حکومت افغانستان که نخواست از او نام گرفته شود گفته است که ملا اخترمحمد منصور روابطنزدیک با پاکستان دارد و با ملا محمد عمر اختلافاتی زیاد داشت.

این منبع ابراز داشته است که ملا اخترمحمد منصور تحت تاثیراستخبارات پاکستان بوده و حتی با ملا عبدالقیوم ذاکر که یکی از چهره های مهم نظامی طالبان شمرده می شود نیز اختلافات جدی دارد.

همین منبع حکومت افغانستان می گوید که حتی ملا ذاکر حدود هفت پیش طی یک نامه به طالبان گفته است که ملا منصور به اشاره پنجابی ها عمل می کند و برخی از مقامات مهم طالبان به اشاره وی از سوی پاکستان زندانی و حتی کشته شده اند.

ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید طالبان کیست؟

آیا ملا اخترمحمدمنصورخواهد توانست طالبان را به گونه درست رهبری کند؟

ملا منصور تا چه حد تحت تاثیر شبکه استخباراتی پاکستان قراردارد؟

این ها سوالاتی اند که نسیم شفق در صحبت با نظرمحمد مطمین یکی از کارشناسان سیاسی که شناخت خوب از طالبان دارد، مطرح کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG