لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

لودین: تأخیر در گفتگوهای صلح با مرگ ملا عمر ارتباطی ندارد


مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان
مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان

معاون شورای عالی صلح افغانستان دیروز تایید کرد، پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر، مذاکرات صلح برای یک مدت نامعلوم به تعویق افتاده است.

رهبران و سخنگویان طالبان دیروز خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر شان را رسماً تایید کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک اعلامیه بدون نشر تاریخ دقیق مرگ ملا عمر گفته است که رهبر طالبان چندی قبل بنابر بیماری که عاید حالش شده بود، درگذشت.

پس از آن، وزارت امور خارجه پاکستان دیروز در یک اعلامیه گفت که مطابق خواست رهبران طالبان مذاکرات حکومت افغانستان با آنها برای یک مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: تاخیر در گفتگو های صلح با مرگ ملامحمد عمر که به گفتهء وی 2 سال قبل در گذشته است، هیچ گونه ارتباطی ندارد.

"از اینکه ملا محمد عمر در دو دونیم سال، اصلاً حیات نداشت زنده نبود و همین جریاناتی را که ما می بینیم همه تعقیب می شد، جنگ جریان داشت ابلاغیه ها و اعلامیه ها صادر می شدند. معنی آن این است که تاثیر گذار و موثر همان مرجعه است که اگر ملا عمر زنده باشد و یا مرده این برنامه ها را به پیش می برد. به نظر من مرگ ملا عمر آنقدر تاثیر ندارد."

شورای عالی صلح قبلاً گفته بود که در دور دوم مذاکرات رسمی روی تأمین آتش بس گفتگو صورت می گیرد.

موعد برگزاری دور دوم گفتگو ها در مذاکرات قبلی در شهر مری پاکستان، امروز (جمعه) پلان شده بود.

معاون شورای عالی صلح افغانستان، پاکستان را متهم کرد که با استفاده از بهانۀ مرگ ملا محمد عمر مانع برگزاری مذاکرات صلح شده است.

"من به این عقیده هستم که کار تصادفی نبود که امروز این حادثه ایجاد شود و پاکستان به این مجبور گردد که مذاکرات را به تعویق اندازد، این یک پروگرامی بود که اعلان فوتی ملا عمر در تاریخی اعلان گردد که فردای آن مذاکرات است. این اصلاً هدف دولت پاکستان بود که مذاکرات دور دوم صورت نگیرد."

پس از اعلان مرگ رهبر طالبان نشانه های از اختلافات در صفوف این گروه نیز به نظر می رسند.

در این میان ملا حسن رحمانی یک عضو شورای رهبری طالبان از نارضایتی خود و چند رهبر دیگر طالبان در مورد تعیین ملا اختر محمد منصور به جای ملا عمر به حیث رهبر طالبان، پرده بر برداشت.

کارشناسان امور سیاسی هشدار دادند که اگر این اختلافات افزایش یابند، تلاش های کنونی صلح را صدمه خواهند زد.

XS
SM
MD
LG