لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

طالبان منطقهء خواجه کینتی قیصار ولایت فاریاب را دوباره تصرف کردند


منطقهء ستراتیژیک خواجه کینتی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب بار دیگر به تصرف گروه طالبان درآمد.

حاجی رحمت الله سرپرست ولسوالی قیصار می گوید، یک کندک نیروهای اردوی ملی در منطقه خواجه کینتی مستقر بود. این نیروها بعد از مقاومت دو ساعته منطقه را ترک کرده و در حال حاضر به منطقه شاخ ولسوالی قیصار عقب نشینی کرده اند.

وی ادعا نموده افزود، قوت های اردوی ملی با این عمل شان به سرنوشت نیروهای پولیس محلی و مردمی توجهی نکرده اند. وی گفت:

" خواجه کینتی دیشب سقوط کرد. نیروهای اردوی ملی حدود دوساعت جنگ کردند و مقاومت کردند و بعداً سقوط کرد. در آنجا یک کندک اردوی ملی مستقر بود، فقط بعد از یک و نیم یا دوساعت مقاومت منطقه را رها کرده آمدند. سرنوشت نیروهای دیگر صدقه سر اردوی ملی است هر رقم که شد. خود شان تانک های زرهی دارند و سوار می شوند و می آیند و دیگر بچه های مردم می میرند، می مانند هرچه شود مهم نیست، این وطن همین گونه وطن است. "

سرپرست ولسوالی قیصار همچنان اظهارداشت که در جریان درگیری و عقب نشینی قوت های اردوی ملی تلفاتی به این نیروهای نرسیده، اما وسایط زرهی، رنجر، دو عراده واسطه نقلیه همراه با مهمات این نیروها در ساحه باقی مانده است. حاجی رحمت الله گفت:

" تلفات به اردوی مل نیست و نرسیده فقط یک تانک زرهی آنها را ماین برداشته، یک تانک و یک رنجر را سلامت خود شان مانده آمدند، دو عراده موتر هایشان هم با مهمات پر در منطقه خواجه کینتی باقی مانده است. "

با تلاش زیاد نتوانستیم تا نظر مقامات لوای اول قول اردوی 209 شاهین را در این باره با داشته باشیم.

از سوی دیگر اهالی و باشنده گان منطقه شاخ در ولسوالی قیصار با ابراز نگرانی می گویند، اگر دولت تدابیر لازم امنیتی را روی دست نگیرد، امکان آن می رود که منطقه شاخ و غوره نیز به تصرف طالبان بیافتد.

یکتن از باشنده گان شاخ در قیصار گفت:

" وضعیت شاخ هم بسیار خوب نیست. چون طالبان زیاد به اطرف شاخ تجمع کرده اند. امشب معلوم می شود که یا آنها می گیرند و یا هم اینها می زنند. سرنوشت شاخ امشب معلوم خواهد شد. "

این باشنده همچنان با ابراز نگرانی می گوید، ادامهء جنگ ها مردمان منطقه را در به در ساخته است. وی می گوید:

" مردم به خدا قسم است که در به در و آواره شدند. دیروز مردم از تشویش و نگرانی می گفتند که خدا همه ما را بکشد، خوب خواهد شد یعنی مرگ بهتر ازین حالات است. مردم بیچاره هم از طالب می ترسند و هم از نیروهای اربکی. اربکی می کشد و طالب هم می کشد. طالب سر ما را می برد و اربکی به سینه های ما ضربه می کند. مردم در به در هستند. فقط دولت خودش یک توجه درست نکند به این حالت حکومت داری نمی شود و هیچ امکان ندارد که آرامی بیاید. "

خواجه کینتی یکی از مناطق بسیار مهم در ولسوالی قیصار است که مدت 4 سال به دست طالبان قرارداشت و هفته پیش توسط نیروهای جنرال عبدالرشید دوستم این منطقه آزاد شده بود. به گفتهء باشنده گان حالا منطقه شاخ و غوره قیصار نیز با خطر جدی مواجه می باشد.

گزارش از رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG