لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

نیروهای تازه نفس افغان به قندز رسیدند


وزارت امور داخلهء افغانستان می گوید: نیروهای تازه نفس افغان به عملیات تصفیه یی قندز، پیوسته اند.

این نیروهای تازه نفس که تعداد شان به صد ها عسکر می رسند، در کوچه و سرک های شهر قندز در پی جنگجویان طالبان مصروف عملیات نظامی هستند.

همزمان با این، گفته می شود که نور الحق علومی وزیر امور داخله افغانستان برای بررسی وضعیت امنیتی در قندز، وارد این ولایت شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلهء افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: عملیات نظامی دیشب هم ادامه داشت و نیروهای افغان دستآورد های زیاد دارند:

"نیرو های اضافی دیگر اردوی افغانستان هم از بغلان رسیدند و شامل عملیات تصفیه یی شدند. به فضل خداوند همین پیشرفت های خوبی است. اما تلاش ما این است که مشکل مردم حل شود و در ساحاتی که مخالفین پنهان اند، به کمک مردم جستجو شوند و از بین برده شوند. "

صدیق صدیقی همچنان گفت: تنها در عملیات شب گذشته 30 طالب مسلح کشته و 10 جنگجوی آنها دستگیر شدند.

شهر قندز در دوشنبه گذشته به دست طالبان سقوط کرد که در نتیجه عملیات نظامی نیروهای مسلح افغان، دوباره تصرف گردید.

خبرنگار رادیو آزادی در محل می گوید: زنده گی عادی مردم کاملاً به هم ریخته و شماری زیادی از خانواده ها این شهر را ترک کرده اند .

در شهر برق نیست، آب نیست، نان برای خوردن نیست و دوکان ها همه بسته بوده، مردمانی که در شهر باقی مانده اند، در یک ترس و وحشتبه سر می برند.

در این میان رییس هیات کمیتهء صلیب سرخ بین المللی در افغانستان در مورد کمبود پرسونل صحی، وسایل و تجهیزات طبی در شفاخانه های قندز ابراز نگرانی کرده است.

جین نیکولاس میتری در مصاحبهء با رادیو آزادی گفت، آنها به دلیل نا امنی ها نمی توانند، پرسونل صحی و تجهیزات طبی مورد نیاز شفاخانه ها را انتقال دهند:

"بسته های اساسی کمک های صحی که برای زخمی ها ضرورت اند و موجودیت آن در یک شفاخانه حتمی و لازمی است، در حال حاضر خیلی دشوار است تا به شفاخانه ها انتقال داده شوند."

گزارش ها از ولایت قندز حاکی از آن اند که جنگجویان مسلح مخالف دولت در شهر هنوز هم مقاومت می کنند و عملیات علیه آنها ادامه دارد.

همزمان با این، قوماندان امنیه ولایت قندز می گوید: در عملیات تصفیه یی، قوای زمینی از سوی نیروهای هوایی خارجی حمایت می شوند.

جنرال محمد قسیم جنگل باغ گفت: در نتیجه عملیات نظامی چهار روزه دولت، بیش از 300 جنگجوی مسلح کشته شده اند.

اما این ارقام را منابع مستقل تایید نکرده اند.

رییس صحت عامه قندز به رادیو آزادی گفت: در جریان چهار روز گذشته بیش از 370 زخمی و 50 کشته به شفاخانه ها انتقال داده شده اند.

تاکنون از تلفات غیر نظامیان در این جنگ ارقام دقیق در دست نیست.

XS
SM
MD
LG