لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

کوهستانی: حکومت نباید با وارد کردن اتهام ضعف هایش را بپوشاند


جاوید کوهستانی
جاوید کوهستانی

مخالفین مسلح در روز های پسین شماری از شهرها را در برخی از ولایت های افغانستان زیر اداره شان در آورده اند.

کندز یکی از این شهرهاست که با گذشت نزدیک به یک هفته در آتش جنگ می سوزد، باشنده گان اش آواره و صدها تن در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

در جنگ کندز پاکستان دخیل دانسته شده است، اما بسیاری از آگاهان سیاسی و نظامی می گویند، سال هاست که عکس العمل حکومت افغانستان در برابر پاکستان با این جمله که این کشور پناهگاه امن تروریستان است و افغانستان قربانی سیاست های اسلام آباد، خلاصه شده است.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان می گوید: حکومت نباید با چنین حرف ها ضعف هایش را بپوشاند، بلکه در این مورد برای رسانه ها، مردم و سازمان ملل سند ارائه کند تا در برابر این کشور یک تصمیم قاطع گرفته شود:

"شک نیست که سازمان استخبارات پاکستان و دیگر کشور ها مداخلات سازمان یافته در افغانستان انجام می دهند، اما این بسیار خنده آور است که حتا گفته شد جنرالان پاکستانی جنگ کندز را رهبری می کردند این نهایت ضعف نظامی، استخباراتی ما را نشان می دهد. اگر سندی در این مورد وجود دارد پس باید برای رسانه ها، مردم و سازمان ملل ارائه شود تا سر انجام در برابر این کشور یک تصمیم گرفته شود."

این گفته ها در حالی مطرح می شود که عبد الله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان هفته گذشته از سیاست های دو گانه پاکستان در باره مخالفین مسلح درافغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل شکایت کرد.

اما نظر نماینده گان مردم در این مورد چه است که چرا حکومت افغانستان از اینکه در سقوط شهرها ولسوالی ها و حمله های مرگبار بخصوص سقوط شهر کندز، استخبارات پاکستان دست داشته، سند ارائه نمی کند.

محمد عبده نماینده مردم بلخ در ولسی جرگه می گوید: این موضوع در هماهنگی با سازمان ملل و ارائه سند باید پیگیری شود و حکومت افغانستان نباید از این مساله بی پروا بگذرد:

"هم سازمان ملل معترف است و هم امریکا و هم ناتو که پاکستان در امور افغانستان مداخله می کند و افغانستان به میدان جنگ مبدل کرده است، آنها هم مرز افغانستان و هم هوای افغانستان را زیر نظر دارند که تا چه پیمانه تحرکات طالبان و از کدام کشور وارد افغانستان میشود.

فکر نکنم که چیزی از دید جامعه جهانی پنهان باشد، امیدوار هستیم که در این مورد یک تصمیم گرفته شود زیرا جامعه جهانی در تصمیم گیری های بزرگ جهانی نقش دارد."

با این همه از سقوط شهر کندز به دست طالبان و باز پس گیری آن از سوی نظامیان کشور یک هفته گذشت، اما سران حکومت وحدت ملی تا کنون نتوانسته ‌اند علت سقوط این شهر را دریابند و با مردم شریک سازند.

اما وزارت دفاع افغانستان سازمان استخباراتی پاکستان را به رهبری نبرد کندز متهم کرده و گفته است که این جنگ از سوی پاکستان رهبر می شد.

در این حال وزارت امور داخله افغانستان از بررسی ها در این باره سخن می زند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت هر چند روشن نمی سازد که در سقوط شهر کندز دست کدام کشور دخیل بوده، اما ظاهراً اشاره اش به پاکستان است و می گوید: روشن است که کدام کشور در اعمال تروریستی در افغانستان دست دارد:

"حکومت افغانستان همواره در این باره که در جنگ افغانستان کدام کشور دخیل است اسناد ارائه کرده است.

در مسئله کندز هم اطلاعات وجود دارد که در پس این رویداد دست خارجی ها بوده است کمیسیون ها هم در این مورد بررسی های شان را آغاز کرده اند تا سند گردآورده شود و دیده شود که کدام کشور در این جنگ دخیل بوده است."

کارشناسان هر چند در پشت رویداد کندز دست پاکستان را دخیل می دانند، اما گفته های اخیر وزارت دفاع را بر اینکه جنگ کندز از سوی جنرالان پاکستانی رهبری شده، مضحک می گویند و به این نظر اند که مقام های افغان با این سخنان می خواهند که ضعف استخباراتی شان را پنهان کنند.

باشنده گان کندز و نماینده گان مردم این ولایت در ولسی جرگه از حکومت می خواهند تا اگر سندی در برابر پاکستان در دست است که این کشور جنگ کندز را رهبری کرده، باید در سیاست اش در برابر اسلام تجدید نظر کند و این مساله را با امریکا، ناتو و سازمان ملل متحد در میان بگذارد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG