لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

صدیقی: تلاش میشود شهر قندز از حالت نظامی بیرون ساخته شود


شهر قندز از چند روزبدینسو در آتش جنگ می سوزد و هنوز هم به گونه کامل در کنترول حکومت قرار نگرفته است.

اما وزارت داخله افغانستان می گوید که به زودی شهر قندز تصفیه خواهد شد و تلاش می شود تا این شهر از حالت نظامی بیرون ساخته شود.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله روز شنبه در نشست خبری گفت که عملیات در شهر قندز به شدت جریان دارد و تاکنون نتایج خوب هم در پی داشته است:

" با تأسف که هنوز هم تروریستان در خانه های مردم و محل های عامه تلاش دارند پنهان باشند و استند که بخاطر شناسایی آنها و تصفیه این محلات نیرو های افغان به شدت کار می کنند کوشش می کنم شهر قندز از حالت نظامی بیرون شود تا مردم دوباره بتوانند در یک فضای آرام زنده گی کنند."

آقای صدیقی گفت: در 5 روز گذشته 300 تن از طالبان مسلح کشته و 80 تن دیگر شان از سوی نیرو های افغان اسیر گرفته شده اند.

وی همچنان گفت که مساله قندز پیام قوی به جامعه جهانی بود که همه باید با تروریزم مبارزه کنند و امکانات و تجهیزات بیشتر را در دسترس حکومت افغانستان قرار دهند.

طالبان مسلح دوشنبه هفته گذشته شهر قندز را تصرف کرده و فردا آن، عملیات نیروهای افغان بخاطر باز پسگیری این شهر آغاز و تاکنون جریان دارد.

این وضعیت پای نور الحق علومی وزیر داخله و قدم شاه شهیم لوی درستیزی اردو ملی را به قندز کشاند تا وضعیت را از نزدیک بررسی کنند.

در این حال عده از باشنده های قندز که مجبور به ترک خانه های شان شده و به کابل پناه آورده اند می گویند: اگر به قندز توجه جدی نشود در آن شهر یک فاجعه انسانی رخ می دهد، چون مردم شدیداً با کمبود مواد غذایی و غیر غذایی روبرو اند.

دو باشنده قندز در مورد بیشتر می گویند:

" اسم من عبدالشکور باشنده قندز استم، چشم دید من اینست که تعدادی شهر را ترک کردند به تخار، بدخشان، بغلان و کابل رفته اند و تعدادی که هم باقی مانده اند از خانه بیرون شده نمی توانند و اگر بیرون شوند کشته می شوند."

" من یوسف مسکینار استم اگر تا یکی دو دو روز دیگر به داد مردم قندز نرسند مردم از گرسنگی می میرند. هیچ مواد خوراکی پیدا نمی شود."

خواستیم که دیدگاه مقام های محلی قندز را نیز از وضعیت موجود این شهر داشته باشیم،اما با وجود تلاش فراوان موفق نشدیم.

با این همه فاطمه عزیز نماینده مردم قندز در ولسی جرگه که با شماری از باشنده های این ولایت در مقابل ساختمان شورای ملی در خیمه تحصن به سر می برند از طرف های درگیر جنگ در قندز می خواهد بخاطر اینکه مردم قندز بتوانند شهر را ترک کنند، اعلام آتش بس کنند:

" پرسونل صحی از بین رفته اند، پس حالی جای به تداوی مریض نیست. اجساد مردم در روی سرک ها افتیده است. نان و آب پیدا نمی شود. مردم تباه و برباد شدند. لطفاً به یک دو روز هر دو طرف آتش بس کنند و با هم تفاهم کنند تا مردم شهر قندز از آن شهر بتوانند بیرون شوند."

آگاهان امور نظامی و امنیتی تاکید دارند که حکومت باید به عملیات تصفیوی در شمال شرق کشور ادامه دهد تا دامن جنگجویان داخلی و خارجی از تمامی مناطق شمال شرق چیده شود.

به باور آنان، حکومت باید بررسی های دقیق از نقاط آسیب پذیر سایر مناطق کشور داشته باشد تا دیگر مناطق نیز با سرنوشت قندز مواجه نشوند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG