لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

اشرف غنی در اجلاس سه جانبه در پاریس شرکت می‌کند


یک مقام حکومت افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور اشرف غنی در چند روز آینده به اروپا سفر خواهد کرد.

محمد اشرف غنی در پاریس با مقامات پاکستانی و بریتانیایی نشست سه جانبه داشته و با مقامات پاکستانی دو به دو می‌بیند.

قبل از این، رئیس جمهور غنی از اشتراک در این اجلاس اباء ورزیده بود.

محمد اکرم خپلواک مشارو امور سیاسی ریاست جمهوری افغانستان که دیروز در برنامه زیر آسمان کبود رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، رئیس جمهور به تقاضای بزرگان و سیاستمداران خیبر پشتونخوا و کویته در این اجلاس سه جانبه اشتراک می کند.

وی گفت:

"در کنفرانس پاریس از رئیس جمهور خواسته شده تا در ملاقات سه جانبه با صدراعظم پاکستان و صدراعظم بریتانیا دیدار کند. به این دلیل که رئیس جمهور افغانستان قبلاً این پیشنهاد را قبول نکرده بود. اما این بار به احترام بزرگان و سیاسیون خیبر پشتنونخوا رئیس جمهور این پیشنهاد را پذیرفت و سیاسیون خیبر پشتنونخوا موقف حکومت افغانستان در باره صلح و مذاکرات با پاکستان را تائید کردند که یک موقف برحق است و حکومت پاکستان باید به آن توجه جدی کند."

در جمع این بزرگان و سیاستمداران، محمود خان اچکزی رهبر حزب ملی عوامی، اسفندیار ولی خان رهبر حزب نشنل عوامی، آفتاب احمد خان شیرپاو رهبر حزب قومی وطن، سناتور افراسیاب ختک رهبر ایالتی حزب نشنل عوامی در پشاور، سکندر شیرپاو، انجنیر شکرالله خان، ایاز وزیر، سلیم خان، سناتور عثمان خان کاکر و شماری دیگر اشتراک داشتند.

حکومت افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور اشرف غنی برای اشتراک در این اجلاس سه جانبه شرط گذاشته بود که اسلام آباد باید پالیسی خود را در قبال پروسه صلح افغانستان، امنیت و سایر مسایل واضح سازد.

این بزرگان و سیاستمداران خیبر پشتونخواه و کویته از رئیس جمهور افغانستان تقاضا کردند که در کنفرانس قلب آسیا نیز اشتراک کند.

شماری از مقامات پاکستانی به روزنامه "نیشن" گفته اند که درنظر است کنفرانس قلب آسیا این بار دو هفته بعد به تاریخ هفتم و هشتم ماه دسمبر در اسلام آباد برگزار شود.

این پنجمین باریست که کنفرانس قلب آسیا برگزار می شود که در آن، وزرای خارجه از ۲۶ کشور به شمول افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحدهء عربی اشتراک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG