لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

مصاحبهء اختصاصی رادیو آزادی با سرمنشی پیمان ناتو


نس ستولتنبرگ هنگام گفتگوی اختصاصی با مصطفی صدیقی گزارشگر رادیو آزادی در بروکسل
نس ستولتنبرگ هنگام گفتگوی اختصاصی با مصطفی صدیقی گزارشگر رادیو آزادی در بروکسل

سوال:

آقای سرمنشی ازینکه به ما وقت دادید تشکر. سوال او من اینست که شما میدانید افغانستان اخیرآ شاهد افزایش خشونت ها بوده، مخصوصآ در شمال و شمالشرق از جمله در کندز، فاریاب و بدخشان. با در نظرداشت این وضعیت، آیا ناتو وارد یک ماموریت جدید محاربوی در افغانستان خواهد شد؟


ستولتنبرگ:

ما در نظر نداریم که وارد یک ماموریت جنگی جدید در افغانستان شویم. ما برای سالها ماموریت جنگی در افغانستان داشته ایم که طولانی ترین و بزرگترین ماموریت جنگی این پیمان بوده است. این ماموریت در چوکات آیساف به پیش میرفت که سال گذشته به پایان رسید. حالا ما ماموریت دیگر داریم که آموزش دهی، کمک و مشاوره یا همان ماموریت حمایت قاطع است. فکر میکنم در درازمدت امکان ندارد که ناتو در یک کشور دیگر برای این همه سال درگیر یک ماموریت جنگی دیگر شود. زمانی باید مسوولیت امنیت افغانستان به دوش افغانها گذاشته شود. و این چیزیست که سال گذشته اتفاق افتاد.


سوال:

آیا نیروهای امنیتی افغان می توانند به تنهایی برضد طالبان و دیگر گروه های شورشی در افغانستان بجنگند؟
ستولتنرگ: بلی میتوانند. آنها یعنی نیروهای امنیتی ملی افغانستان ثابت کرده اند که خیلی توانا استند. اما به کمک با آنها ادامه میدهیم. ما آنها را آموزش و مشوره میدهیم و با آنها کمک میکنیم. اضافه بر این ناتو و همکاران ناتو مقدار چشمگیر بودیجهء نیروهای امنیتی ملی افغانستان را فراهم میکنند.


سوال:

یک موضوع قابل نگرانی دیگر برای رهبران افغان و رهبران افغان و شماری از رهبران منطقه حضور داعش در بخشهای از افغانستان است. ناتو تا چه اندازه از حضور شورشیان گروه دولت اسلامی درین کشور نگرانی دارد ؟
ستولتنبرگ: من با رییس جمهور غنی دیداری داشتم. او در بارهء نگرانی ها از افزایش حضور داعش در افغانستان برایم معلومات داد. ما همچنان گزارشهای درایم در بارهء القاعده و البته که طالبان. همین دلیلیست که ما حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی ملی افغان را در مبارزهء شان با تندروی ، تروریزم و خشونت کمک میکنیم. ما حمایت از آنها را ادامه خواهیم داد. هیچکس باور ندارد ک این یک کار آسان است یا صلح و ثبات به ساده گی به افغانستان برخواهد گشت. اما فکر میکنیم بهتر اینست که خود افغانها این کار را به پیش میبرند و ما به عوض اینکه مسوولیت عملیات محاربوی در افغانستان را داشته باشیم از نیروهای افغان پشتیبانی میکنیم.


سوال:

بگذارید توجه تان را به یک موضوع دیگر جلب کنم. رییس مشرانو جرگهء افغانستان به ما اخیرآ گفت که مسکو به زودی 10 هزار میل کلا شینکوف را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار خواهد داد. آیا شما در بارهء دخالت نظامی روسیه به این پیمانه در افغانستان نگران استید؟


جواب:

فکر میکنم باید بگذاریم که حکومت افغانستان، اردو و نیروهای امنیتی این کشور تصمیم بگیرند که چه نوع وسایل نیاز دارند و از وسایل کشور های مختلف - از جمله روسیه استفاده کنند. اطمینان دارم که اردوی افغانستان میداند که چه نوع وسایل برای آنها قابل استفاده است و از این وسایل به طور مسوولانه استفاده می کند. آنچه مهم است اینست که افغانستان یک کشور مستقل و آزاد است. ما برای سالهای این کشور را حمایت کرده ایم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد - البته که نه با اجرای ماموریت محاربوی بلکه با کمک، آموزش و مشوره دهی.


سوال:

و آیندهء حضور ناتو را در افغانستان چگونه می بینید ؟
جواب: ما حضور ما در افغانستان را ادامه میدهیم. انتظار دارم که وزیران خارجهء کشور های عضو ناتو در جریان همین هفته تصمیم بگیرند که تقریبآ شمار فعلی نیروهای ما را در جریان سال 2016 نیز در افغانستان حفظ کنند. سپس ما به طور متداوم وضعیت را بر رسی خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت که چه زمانی حضور خود به این پیمانه را پایان دهیم. اما حتی اگر ماموریت فعلی ما حمایت قاطع به پایان برسد، حضور خود را در افغانستان ادامه خواهیم داد. تصمیم گرفته ایم که یک همکاری طولانی مدت باهم را به وجود آوریم که یک ماموریت ملکی خواهد بود و در جریان آن با افغانها کمک می کنیم. و البته اینرا هم در نظر داریم که پول مورد نیاز را برای تمویل نیروهای ملی امنیتی افغان فراهم سازیم.


سوال:

پیام شما به مردم عام در افغانستان چیست ؟

ستولتنبرگ:

پیام من اینست که ما از شما حمایت خواهیم کرد، شمار را یاری خواهیم رساند و با شما خواهیم بود. اما همزمان با این در درازمدت آیندهء افغانستان به دست افغانهاست و امنیت آیندهء افغانستان باید در دست نیروهای امنیتی ملی و اردوی این کشور باشد.

گفتگوی اختصاصی رادیو آزادی با منشی عمومی ناتو
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:04 0:00

XS
SM
MD
LG