لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

در نشست ناتو روی سه عنصر مهم در مورد افغانستان بحث می‌شود


مصطفی صدیقی خبرنگار اختصاصی رادیو آزادی از بروکسل گزارش می دهد:

منشی عمومی ناتو گفت، افغانستان برای ناتو و همچنان اجلاس وزیران خارجۀ ناتو مهم است.

ینس ستولتنبرگ در سخنرانی افتتاحیۀ نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو در مقر این پیمان نظامی در بروکسل لحظات قبل گفت، امروز در مورد ادامۀ حمایت از یک افغانستان با ثبات تصمیم خواهند گرفت.

ستولتنبرگ افزود که این حمایت به نفع امنیت خود ناتو است.

منشی عمومی ناتو گفت، در مورد چگونگی ادامۀ ماموریت حمایت قاطع برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان در طول سال ۲۰۱۶ نیز صحبت خواهد شد.

ستولتنبرگ گفت که در نشست امروز در مورد سه عنصر عمدۀ همکاری با افغانستان تمرکز خواهند کرد.

وی افزود:

" اول در مورد حضور نظامی ما، شمار نیروهای های مأموریت حمایت قاطع در جریان سال ۲۰۱۶ صحبت می کنیم. موضوع دوم مورد بحث این است که چگونه می توانیم کمپاین را برای گردآوری کمک مالی مورد نیاز برای تمویل نیروهای امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۷ میلادی است. و موضوع سوم در مورد افغانستان، بحث در بارۀ همکاری سیاسی با این کشور است. ما می خواهیم برنامه مشارکت پایدار را در همکاری با حکومت افغانستان ایجاد کنیم."

آقای ستولتنبرگ گفت، وزیران خارجۀ ناتو در مورد حمایت مالی نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بحث خواهند کرد.

ولی او افزود که تصمیم نهایی درین مورد قرار است در نشست سران ناتو در ماه جولای سال آینده در وارسا اتخاذ شود.

ستولتنبرگ افزود که مشارکت پایدار یک برنامۀ ملکی است که به هدف کمک با مردم افغانستان راه اندازی خواهد شد.

منشی عمومی ناتو امروز سه شنبه در مورد تمدید مرحله نخست مأموریت حمایت قاطع و نیز حمایت مالی نیروهای امنیتی افغانستان در درازمدت با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان به تفصیل صحبت خواهد کرد.

قرار است آقای ربانی تا ساعات دیگر در یک نشست خبری با خبرنگاران صحبت کند.

پیش ازین، آقای ستولتنبرگ در یک گفتگوی اختصاصی در مقر ناتو به رادیوآزادی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان توان مبارزه با طالبان و دیگر گروه های جنگجو را دارند.

او با توجه به چالش های امنیتی در افغانستان از جمله حضور جنگجویان داعش، القاعده و طالبان افزود که در کنار نیروهای امنیتی و مردم افغانستان خواهند ایستاد و به کمک و حمایت ادامه خواهند داد.

ولی منشی عمومی ناتو به رادیوآزادی گفت:

"در درازمدت، آینده افغانستان باید در دست مردم افغانستان و آینده امنیت این کشور هم باید در دست نیروهای امنیتی افغانستان باشد."

مصطفی صدیقی خبرنگار اختصاصی رادیو آزادی در بروکسل

XS
SM
MD
LG