لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

"برای اختلافات کابل و اسلام آباد باید راه حل اصولی جستجو شود"


رئیس جمهور افغانستان دیدار دیروز اش را با صدراعظم پاکستان در روابط میان دو کشور مهم خوانده گفت، افغانستان و پاکستان با در نظرداشت منافع و امنیت منطقه یی و بین‌المللی با هم وابسته اند.

رئیس جمهور افغانستان در اشاره به روابط پیچیدهء کشورش با پاکستان گفت، هر دو کشور به خاطر منافع ملی شان و امنیت منطقه یی و بین‌المللی، مجبور اند که با هم گفتگو کنند، اختلافات شان را حل نمایند و راه حلی برای آن دریابند.

محمد اشرف غنی در مصاحبهء با شبکه تلویزیونی ۲۴ فرانسه گفت:

"ملاقات ما خیلی مهم بود. زیرا ما روابط به سطح دو دولت داریم و دولت های ما نوجوانان نیستند. ما به خاطر منافع ملی، منطقه یی و بین‌المللی خود با هم وابسته بوده، ارتباط داریم. ما باید گفتگو کنیم، اختلافات خود را مشخص سازیم و چنین راه حلی دریابیم که اصولی، درازمدت و عادلانه باشد."

رئیس جمهور اشرف غنی دیروز در حاشیه اجلاس بین‌المللی در پاریس با نوازشریف صدراعظم پاکستان دیدار داشت.

نواز شریف صدراعظم پاکستان در هفته گذشته هیئتی از بزرگان و سیاستمداران پشتون را به کابل فرستاد و آنها از رئیس جمهور غنی تقاضا کردند که در پاریس با صدراعظم پاکستان ملاقات کند.

اسفندیار ولی خان یکی از اعضای این هیئت در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور غنی این تقاضای آنها را پذیرفت و او این اقدام را در راستای ازسرگیری مذاکرات صلح با طالبان یک گام مهم خواند.

رئیس جمهور اشرف غنی در مورد روابط افغانستان و پاکستان گفت:

" روابط بین افغانستان و پاکستان متکی به یک روابط وابسته به سه محور است. اول، تروریزم منطقه یی است که مراکز آن در مناطق قبایلی پاکستان می‌باشد و تعدادی از آنها در نتیجه عملیات نظامی به افغانستان آمده و شماری هم تا هنوز در آنجا حضور دارند.بناءً ترویزم یک تهدید مشترک است.

دوم، طالبان که پدیده مشترک بین افغانستان وپاکستان می باشد که با مسأله قبلی ارتباط دارد. سوم، یک وضعیت خصمانه اعلان ناشدهء می‌باشد که در چهارده سال گذشته بین ما وجود دارد. ما در مورد این مناقشهء سه جانبه و در مورد راه های حل آن بحث می‌کینم. زیرا با افزایش فعالیت های تروریزم در جهان ما نیاز داریم که یک راه حل پیدا کنیم."

گفته می‌شود که اگر دیدار رهبران افغانستان و پاکستان مثبت باشد، در آن صورت رئیس جمهور اشرف غنی در هفته آینده برای اشتراک در اجلاس کشور های قلب آسیا به اسلام آباد سفر می‌کند که در آن روی امنیت و وضعیت افغانستان بحث می‌شود.

وزارت امور خارجه پاکستان در یک اعلامیه گفته است که این گفتگوها در یک فضای مثبت برگزار شد.

رئیس جمهور غنی در پاسخ به پرسشی که آیا به اسلام آباد سفر می کند و یا نه؟ گفت که روی آن فکر می‌کند و در مورد این سوال که آیا با طالبان مذاکره خواهد کرد و یانه؟ گفت:

" حکومت افغانستان با همهء مردم این کشور گفتگو می‌کند. پس از مرگ ملا عمر چیزی بنام طالبان وجود ندارد. گروه های طالبان موجود اند که با تعدادی از آنها گفتگو می‌کنیم و اگر تعداد از آنها بخواهند که به میانجیگری پاکستان بیایند روی آن باید گفتگو کرد تا مشخص شود که چه نتایج و از راه کدام پروسه صورت گیرد."

رئیس جمهور غنی گفت، پاکستان می‌تواند در گفتگوهای صلح میانجیگری کند و باید برای این کار اعتماد افغانها را بدست آورد.

XS
SM
MD
LG