لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

چگونگی ولادت یک خانم در شفاخانه سردار محمد داوود خان


مسئولین وزارت دفاع افغانستان و شفاخانه نظامی سردارمحمد داوود خان گزارش ها در مورد ولادت یک زن در حویلی شفاخانه سردار محمد داوود خان را نادرست می خوانند.

متخصص بخش ولادی شفاخانه سردار محمد داوود خان می گوید که مریض ولادی به وقت مناسب آن به اتاق ولادت نرسید و از این سبب پروسه زایمان در صحن شفاخانه صورت گرفت.

رابعه غرشین در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت دفاع روز شنبه در کابل گفت به همین سبب امکانات ولادت برای این زن در صحن حویلی شفاخانه فراهم گردید.

وی گفت:

"میدانید که ولادت پروسۀ است که به وقت زمان خاصی نیاز ندارد یعنی که می تواند در ظرف چند دقیقه صورت بگیرد، خوشبختانه که بشکل درست در پرده عفت با وسایل موجود که آنجا بود برایش کمک های صحی را انجام دادیم."

در عین حال عبدالرزاق سیاووش رئیس شفاخانه سردار محمد داوود خان می گوید حرکت دادن مریض در لحظات نزدیک به ولادت خلاف قوانین طبی است و می تواند برای طفل و مادر خطر مرگ داشته باشد.

این در حالیست که برخی شبکه های تلویزیونی داخلی، اواخر هفته گذشته ویدیوی برگرفته شده از کمره های امنیتی را نشر کردند که به نظر می رسد یک زن در بیرون ساختمان شفاخانه سردار محمد داوود خان ولادت می کند.

این گزارش ها طوری به تصویر کشیده شده اند که گویا در نتیجه بی توجهی مسئولین، همسر یک سرباز در هوای سرد و در صحن حویلی شفاخانه ولادت می کند.

اما همسر این زن این گزارش ها را رد کرده می گوید که چنین نبوده و قبل از این که همسرش به بخش ولادت این شفاخانه برسد به گونه طبیعی ولادت کرده است.

دگروال عزیز که در این نشست خبری حضور داشت گفت، خانواده اش از نشر این تصاویر شوکه شده اند و خواهان اعاده حیثیت اند.

وی گفت:

"ویدیوی که نشر شده به حیثیت و آبروی خانواده ام صدمه وارد کرده، من احترامانه از وزیر دفاع خواهش می کنم که این شخص و یا اشخاصی را که این ویدیو را نشر کرده اند پیدا کرده و به جزای اعمال شان برساند."

آقای عزیز گفت که به همسر و کودکش در شفاخانه سردار محمد داوود خان رسیده گی صورت گرفته و آنان در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می گوید کمیسیونی به هدف بررسی این موضوع تعیین شده تا بررسی کند که چه کسی این تصاویر را در اختیار رسانه ها قرار داده است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت که در نشست مشترک خبری حضور داشت گفت، هر کسی که در این رابطه مقصر باشد به څارنوالی معرفی خواهد شد.

وی افزود:

"بخاطر تعقیب این مسئله یک کمیسیون بسیار ورزیده تعیین شده که این موضوع را بشکل همه جانبه بررسی کند هر کسی که مسئولیت داشته باشد به څارنوالی معرفی کرده و جزا می دهد."

قبل از این نیز در برخی موارد از شفاخانه های دولتی شکایت های صورت گرفته است، حکومت افغانستان با آنکه موجودیت برخی مشکلات در این شفاخانه ها را می پذیرد اما می گوید که با گذشت زمان خدمات شفاخانه ها به گونه کامل معیاری خواهند شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG