لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

ویکی لیکس: آی اس آی به حیث یک گروه تروریستی شناخته شده است


مقامات گوانتامو اداره استخبارات پاکستان را در کنار سایر شبکه های مسلح بین المللی به شمول حماس به حیث یک گروه تروریستی نامیده است.

این مطلب در اسناد محرم افشاء شده تذکر یافته که احتمالاً روابط خدشه دار میان ادارهء استخبارات پاکستان و ادارهء استخباراتی مرکزی امریکا را بیشتر آسیب برساند.

این اسناد سال 2007 زندان گوانتانامو به شمول خلاصهء از تحقیق بیش از 700 زندانی، بخشی از اسناد محرم می باشد که توسط صفحهء انترنتی ویکی لیکس انتشار یافته است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد: ادارهء استخبارات پاکستان آی اس آی روز دوشنبه از تبصره در این مورد خودداری کرده است. اما این اداره استخباراتی همواره هر نوع ارتباط با تندروان مسلح را رد کرده است.

آی اس آی به شمول ادارات استخبارات ایران در فهرست 60 شبکه مسلح بین المللی در رهنمای مستنطقین گوانتانامو ظاهر شده است. در آن گفته شده این گروه ها نهادها تروریستی یا وابسته با آنها اند و همچنین گفته شده که زندانیان مرتبط با آنها احتمالاً با القاعده و طالبان همکاری کرده اند و یا هم در حملات علیه قوای ایالات متحده و ایتلاف دخیل بوده اند.

سی آی ای و آی ایس آی به دنبال حملات یازدهم سپتمبر 2001 بر امریکا از نزدیک برای ردیابی فعالان القاعده که در پاکستان مخفی شده اند کار کرده اند. اما در حالیکه امریکا و پاکستان بطور علنی از ایتلاف شان علیه تندروی حرف می زنند، مقامات ایالات متحده اکثراً در باره عناصری در ادارهء استخبارات پاکستان یا آی ایس آی ابراز تردید کرده اند که احتمالاً آنها از گروه های مسلح حمایت می کنند یا با آن آنها ارتباط دارند.

روابط میان این دو ادارهء استخباراتی امسال به دنبال کشتن دو پاکستانی توسط یک قراردادی سی آی ای تیره شد که وی ادعا کرده بود که این دو نفر می خواستند او را غارت کنند. از آن به بعد آی اس آی در باره حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در سرحد با افغانستان شکایت می کند و ادعا کرده که تعدادی زیاد از عمال سی آی ای به بدون آگاهی آن در پاکستان فعالیت می کند.

در یک اتهام علنی نادر هفته گذشته امیر البحر مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا گفت که آی اس آی پاکستان با یک شبکه جنگ سالار افغان که در مناطق قبایلی این کشور مراکزی از خود دارد به روابطش ادامه داده است.

ساعاتی بعد تر لوی درستیز اردوی پاکستان این اتهام را رد کرد و آن را پروپاگند منفی ایالات متحده امریکا خواند.

ادعای روابط میان آی اس آی و تندروان مسلح به سال های 1980 بر می گردد زمانی که ایالات متحده از جهاد افغان ها علیه اشغال شوروی حمایت می کرد.

در این روزها تعدادی از تحلیل گران می گویند: پاکستان می خواهد در صورت خروج امریکایی ها از افغانستان قوماندانان گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان را به مثابه متحدین بالقوه خود حفظ کند.

اسناد محرم افشا شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که مقامات در زندان گوانتانامو ادارهء استخبارات پاکستان را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.
XS
SM
MD
LG