لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

"رهبر آینده افغانستان باید موضوع اقتصاد را در اولویت قرار دهد"


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش در مورد اقتصاد افغانستان مقالهء را نشر کرده است.

نشریه می نویسد: برای رییس جمهور آینده افغانستان نیاز است تا در صد روز نخست کاری اش، اقتصاد را در اولویت کار هایش قرار دهد.

فارن پالیسی می افزاید: برای تقویت اقتصاد، نیاز است تا رهبر آینده افغانستان، روابط با همسایه ها را بهبود بخشد و به یک سلسله مسایل مهم توجه کند.

نشریه به معادن افغانستان هم اشاره کرده و می نویسد که این معادن از یک تا سه تریلیون دالر ارزش دارند.

فارن پالیسی از مسأله نفت هم یاد آور شده که به افغانستان وارد می شود و کیفیت آن خوب نیست. همچنان در مقاله به مصارف نیرو های امنیتی تبصره شده و به مشکلات سکتور خصوصی اشاره شده است.

نشریه به مشکلات موجود در راستای انکشاف اقتصادی اشاره کرده و می نویسد: وضعیت امنیتی افغانستان خوب نیست، روابط آن با کشور های همسایه خوب نیست، حدود هفتاد درصد جمعیت افغانستان کمتر از بیست و پنج سال عمر دارند و همه ساله حدود چهار صد هزار جوان افغان به کار نیاز دارند.


نشریه فارن پالیسی مشکلات اقتصادی افغانستان را برجسته ساخته اما مجله نیو ریپبلک تصویری از افغانستان می دهد که در آن امیدواری دیده می شود.

عنوان مقاله است: "پوقانه ها و ورزشکاران زیبایی اندام، تصویری تازه از افغانستان مدرن"

در تصاویر، از عکس های دختران مکتبی گرفته تا رقابت های زیبایی اندام، تماشای تلویزیون در قله های بلند کوه ها، جریان یک میله، تصویر چند پوقانه در برابر یک ساختمان تخریب شده و دخترانی که ورزش های رزمی می آموزند، دیده می شود.

مجله می نویسد: زمانیکه نامی از افغانستان برده می شود، بسیاری ها به تخریب، عساکر و خونریزی فکر می کند.

اما به نوشته نیو ریپبلک، نمایشگاه موسوم به قصه های افغان ها، شاید تصویری متفاوتی از این کشور جنگ زده بدهد.

این نمایشگاه از سوی سازمان تجارت و فرهنگ دنمارک راه اندازی شده تا تصاویر زنده گی روزمره افغان ها را به نمایش بگذارد.

به نوشته مجله نیو ریپبلک، هدف این نمایشگاه که با شرکت حدود بیست و پنج عکاس افغان برگزار شده، به نمایش گذاشتن افغانستان برای بیننده ها در جهان است.

مجله در تبصرهء زیر تصویر دختران ورزشکار می نویسد: پس از سقوط رژیم طالبان، حضور دختران در عرصه ورزش به صورت چشمگیر افزایش یافته که برای این کشور یک دستآورد خوب به حساب می آید.
XS
SM
MD
LG