لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

واشنگتن پُست: آغا جان معتصم به کابل برگشته است


واشنگتن پُست
روزنامه واشنگتن پست در بارهء برگشت ملا معتصم یکی از رهبران ارشد سابق طالبان به کابل و روزنامهء دیلی تیلگراف در مورد شمار آیندهء عساکر امریکایی در افغانستان مطالبی را نشر کرده اند.

روزنامهء واشنگتن پُست می نویسد که این رهبر ارشد طالبان که از سوی حکومت امارات متحده عربی رها شد برای همکاری در مذاکرات صلح به کابل برگشته است.

روزنامه می نویسد که ملا آغا جان معتصم وزیر مالیهء سابق طالبان که برای صلح میان طالبان و دولت افغانستان تلاش داشت، یک ماه قبل از سوی حکومت امارات به دلایل نامعلوم بازداشت شد.

واشنگتن پُست می افزاید که رئیس جمهور کرزی از طریق سخنگوی خود بازداشت وی را محکوم کرد و گفت که دشمنان پنهانی صلح در افغانستان در صدد تخریب مسیر صلح می باشند.

روزنامه از قول مقامات می گوید که ملا آغا جان معتصم در نتیجهء تماس رئیس جمهور کرزی با مقامات امارات متحده عربی روز یکشنبه گذشته رها شد.

این مقامات به خاطر نگرانی های امنیتی معلومات بیشتر با روزنامه شریک نساخته اند و فقط گفته اند که ملا معتصم اکنون در کابل است.

واشنگتن پُست می نویسد که رئیس جمهور کرزی به این باور است که ملا معتصم، داماد ملا عمر رهبر طالبان می تواند که جهت مذاکرات صلح میان رهبران طالبان و شورای عالی صلح افغانستان همکاری کند.

حامد کرزی که پس از دو دوره ریاست جمهوری از قدرت کنار می رود می گوید که صلح و آشتی یگانه راه پایان دادن به جنگ خونین چندین ساله در کشور است.

واشنگتن پُست می افزاید که مقامات امریکایی در صحبت های خصوصی خود در چند هفته اخیر موقف ملا معتصم میان گروه طالبان را مورد سوال قرار داده گفتند که نفوذ وی میان این گروه با مرور زمان به طور قابل ملاحظهء کاهش یافته است.

روزنامه می نویسد که این رهبر میانه رو طالبان در نتیجهء یک حمله در سال 2010 در کراچی به شدت زخمی و به ترکیه پناهنده شد.

او هنگام بود و باش خود در ترکیه در صحبت با رسانه ها بر نیازمندی به صلح میان طالبان و حکومت افغانستان همواره تاکید می کرد.

در حالیکه روزنامه واشنگتن پُست مطلبِ در بارهء رهایی ملا آغا جان معتصم از امارات عربی متحد و برگشت وی به کابل نشر کرده است روزنامه دیلی تیلیگراف می نویسد شمار عساکر امریکایی که قرار است پس از خروج قوای بین المللی به رهبری امریکا در سال جاری، در افغانستان باقی بمانند امکان دارد از ده هزار عسکر کمتر باشد و تا به 5000 سرباز برسد.
این مطلب از قول مقامات قصر سفید نشر شده است.

در دیلی تیلیگراف آمده است: مقامات قصر سفید، وزارت دفاع ، و وزارت خارجه امریکا پس از انتخابات شانزدهم حمل در افغانستان مباحثات خود را در بارهء شمار عساکر امریکایی که قرار است در این کشور باقی بمانند از سرگرفتند.

روزنامه می افزاید که فیصله بررسی باقیماندن یک نیروی کمتر از پنج هزار عسکر امریکایی در افغانستان انعکاس دهندهء این باور میان مقامات قصر سفید است که نیرو های امنیتی افغانستان برای محار کردن شورش طالبان توانایی کافی دارند.

دیلی تیلیگراف می نویسد که تعداد محدود سربازان امریکایی که در افغانستان باقی می مانند بر آموزش سربازان افغان و مبارزه علیه تروریزم تمرکز خواهند کرد.

یک مقام ارشد امریکا که نخواسته اسمش افشاء شود به روزنامه گفته است که مباحثات جریان دارد و گزینه های اضافی کمتر از ده هزار سرباز مورد بحث می باشند.

دیلی تیلیگراف می نویسد که رهبران نظامی به شمول جنرال جوزیف دنفورد قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان خواستار شده اند که برای آموزش و حمایت نیرو های افغان حداقل ده هزار سرباز امریکایی در این کشور باقی بمانند و اگر شمار عساکر کمترین از این باشد بیشتر به حمایت خود مصروف خواهند شد.
XS
SM
MD
LG