لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

انعکاس موضوعات مربوط به افغانستان در روزنامه های جهان!


برخی روزنامه های جهان مطالبی را در مورد افزایش خشونت ها در افغانستان و جنجال بر سر مساله انتخابات ریاست جمهوری این کشور نشر کرده اند.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز می نویسد که طالبان مسلح در تابستان امسال در بعضی از مناطق نزدیک به کابل دستاورد های داشتند و حملات آنان تلفات زیادی به بار آورده است.

به نوشته روزنامه این مساله شک و تردیدء تازه را نسبت به توانایی نیرو های افغان در زمینه جلوگیری خشونت ها در حالی ایجاد کرده است که ایالات متحده امریکا پروسه خروج نیرو های محارب خود را از افغانستان تکمیل می کند.

نیویارک تایمز به استناد سخنان مقام های افغان و بزرگان قومی می نویسد که پیشرفت های اخیر طالبان خلاف معمول محدود به مناطق دور دست جنوب افغانستان نشده بلکه آنها حالا توانسته اند که مناطق و شهرک های نزدیک به شاهراه های مهم اطراف کابل را نیز تحت نفوذ خود قرار بدهند.

این روزنامه از ولایت های کاپیسا و ننگرهار یاد آوری کرده می نویسد که گزارش ها در خصوص پیشرفت های اخیر طالبان به خاطری پخش نمی شوند که اکثر نیرو های امریکایی میدان جنگ را ترک کرده اند و مقام ها در کابل بیشتر اوقات از تبصره در مورد خود داری می کنند.

به نوشته نیویارک تایمز در حالیکه جنجال انتخاباتی، ثبات حکومت را با تهدید رو به رو کرده است، فعالیت های فزاینده طالبان تهدیدی را متوجه یک پلان مهم دیگر نموده است.

نیویارک تایمز می نویسد که این پلانِ خروج عساکر امریکایی از افغانستان است که به اساس آن تمامی مسوولیت های امنیتی تا پایان سال جاری به قوای افغان انتقال می شود.

نیویارک تایمز با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد می نویسد که اکنون جنگ ها بیشتر در مناطق مسکونی نزدیک به ولسوالی ها متمرکز است و چنین به نظر می رسد که خشونت ها در مناطقی افزایش یافته اند که نیرو های ایتلاف پایگاه های شان را در آنجا بسته کرده و طالبان نیز احساس خطر نمی کنند که گویا به حملات شان پاسخ شدید داده خواهد شد و یا عملیات تهاجمی علیه آنها راه اندازی خواهد گردید.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در مورد جنجال بر سر مساله انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می نویسد که پروسه تفتیش آراء دور دوم انتخابات به روز شنبه بار دیگر متوقف شد.

به نوشته روزنامه این مساله توافق سیاسی را با خطر رو به رو نموده است که دو تیم انتخاباتی به میانجیگری وزیر خارجه امریکا به آن دست یافتند.

والستریت ژورنال می نویسد که روند تفتیش آرا تا حال سه بار توقف یافته است و دلیل اساسی این وقفه هم یک مساله تخنیکی است، به این معنی که هر دو طرف روی این موضوع اختلاف دارند که چرا در مراکز رای دهی آن مناطق خلاف انتظار آراء بیشتر در دور دوم انتخابات به صندوق ها ریخته شده اند که در دور اول ریخته نشده بودند.

روزنامه می نویسد با آنکه هر دو تیم در این مورد که کدام رای ها باید باطل شوند و کدام ها نه به یک توافق رسیدند اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلان کرد که روند تفتیش آراء را تا به روز پنجشنبه یعنی الی پایان عید فطر توقف دادند.

به نوشته والستریت ژورنال این توافق جدید شاید روند باز شماری آرا را که بطی به نظر می رسد شدت بخشد اما در این مورد که توافق ایجاد شده به میانجگیری جان کری چگونه عملی خواهد شد، اختلافات وسیع سیاسی در جای خود باقی اند.

این روزنامه می نویسد که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله تا اکنون بر سر چهارجوب تشکیل حکومت وحدت ملی که در مورد آن در دیدار با جان کری تعهد کردند به توافق نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG