لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

"مسلکی شدن بیشتر برای خبرنگاران افغان تهدید بیشتر ایجاد کرده است"


پلوشه توخی خبرنگار افغان که 4 روز قبل در مزار شریف کشته شد
پلوشه توخی خبرنگار افغان که 4 روز قبل در مزار شریف کشته شد

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد تهدیدها به ژورنالستان در افغانستان که در بخش آن می نویسد، مسلکی شدن بیشتر برای خبرنگاران افغان تهدید بیشتر ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه تعداد تلفات ژورنالستان در افغانستان با کشته شدن خبرنگار پلوشه توخی در مزار شریف در سال جاری به هفت نفر رسید که این افزایش شاید به آشوبهای انتخاباتی رابطه داشته باشد چون در انتخابات قبلی در سال 2009 هم سه خبرنگار کشته شده بودند.

روزنامه از قول عبدالمجیب خلوتگر سخنگوی کمیته دفاع از ژورنالستان نوشته است که می گوید از سال 2001 به این سو 40 ژورنالیست در افغانستان کشته شده اند که هیچ یک از این قضایا در سیستم قضایی افغانستان حل نشده است.

به گفته خلوتگر این عمل کسانی را که در عقب کشتارها قرار دارند جسورتر ساخته و آنها فکر می کنند هرکاری که دلشان خواسته باشد می توانند علیه ژورنالستان انجام بدهند.

علاوه بر آن روزنامه نیویارک تایمز از قول آقای خلوتگر می نویسد که گفته است در ظرف چند سال اخیر ژورنالستان افغانستان از نگاه مسلکی بسیار رشد کرده و مطالب جالب و تحقیقاتی را با درج حقایق در مورد مسایل افغانستان از جمله فساد اداری و جنگسالاران می نویسند که این عمل افراد زورمند را به خشم می آورد.

علاوه بر آن خروج قوای بین المللی از افغانستان هم کسانی را که بخاطر نشر حقیقت با ژورنالستان عداوت پیدا کرده اند شجاعتر می سازد.

خلاصه به نوشته نیویارک تایمز سال جاری یک سال کشنده برای ژورنالستان در افغانستان بشمار می رود.

هافنگتن پُست

روزنامه هافنگتن پست چاپ امریکا هم در شماره اخیر خود موضوع قربانی ژورنالستان در افغانستان را عنوان قرار داده و می نویسد که ژورنالستان بیشتر در ولایات این کشور مورد حمله قرار می گیرند.

روزنامه از قول عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان ثریا صبحرنگ می نویسد که گفته است ژورنالستان زن در افغانستان در یک فضای نسبتاً متشنج کار می کنند و در جای کار هم با فشارهای روانی و حتی آزار و اذیت جنسی رو به رو می باشند.

به نوشته هافنگتن پوست هرچند سوریه هنوز هم کشنده ترین کشورها برای ژورنالستان در جهان می باشد، اما کشته شدن خبرنگار پلوشه توخی در ولایت بلخ یک بار دیگر توجه را به خطری که ژورنالستان افغان مخصوصاً ژورنالستان زن در این کشور به آن رو به رو هستند، جلب می کند.

XS
SM
MD
LG