لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

برای حکومت افغانستان گروه دولت اسلامی اولویت دارد یا تامین صلح؟


آغاز عملیات نظامی بر علیه گروه دولت اسلامی در افغانستان عناوین مطالب مهم شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل است.

سرنوشت

روزنامه مستقل سرنوشت در سرمقاله اش پرسشی را مطرح کرده که برای حکومت افغانستان گروه دولت اسلامی اولویت دارد یا تامین صلح در این کشور؟

به باور نویسنده، این دو پدیده ضد و نقیص و گزارش های مربوط به آن امیدواری مردم را به تامین صلح در این کشور یک بار دیگر شکست.

نویسنده در همین مطلب به این پرسش، چنین پاسخ داده است که صلح از اولویت های حکومت افغانستان است.

نویسنده پیشنهاد می کند که حکومت باید به نگرانی های موجود باید پاسخ دهد تا تشویش های ایجاد شده نزد مردم مرفوع گردد و آنان بتوانند به سوی یک زنده گی آسوده قدم بگذارند.

محور

روزنامه مستقل محور به نقل از قوماندان امنیه زابل مینویسد که نیروهای امنیتی افغان 36 جنگجوی گروه دولت اسلامی را در ولسوالی خاک افغان این ولایت کشته اند.

روزنامه مینویسد، این افراد در جریان یک عملیات نظامی که به هدف رهایی 30 مسافر در این منطقه از سوی نیروهای امنیتی افغان آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، به قتل رسیدند.

در سرمقاله ای همین روزنامه آمده که افراد وابسته به گروه دولت اسلامی در ولایت های غزنی، زابل و ارزگان فعالیت دارند.

سرمقاله نویس بر حکومت افغانستان انتقاد کرده می گوید، هرگاه بر علیه گروه دولت اسلامی اقدامات عملی و به موقع علیه صورت می گیرفت، اکنون گسترش فعالیت های این گروه تا این حد درد سر ساز نمی بود.

سرمقاله نویس محور اظهار نگرانی میکند، که هرگاه حکومت برعلیه گروه دولت اسلامی عملیاتی گسترده تصفیوی را براه نه اندازد ممکن با گرم شدن هوا دامنه فعالیت های افراد این گروه در سایرولایات نیز گسترش یابد.

نویسنده پیشنهاد میکند که حکومت باید بدون انجام هر نوع معامله سیاسی جلو گسترش نفوذ این گروه را بگیرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته، که نیاز است تا اقداماتی جدی به هدف رهایی آنعده افرادی که به گروگان گرفته شده اند صورت گیرد و توجه جدی به تامین امنیت و ثبات ولایت زابل معطوف گردد.

بر اساس معلومات نویسنده روزنامه هیواد، رئیس جمهور اشرف غنی به منظور تامین امنیت بهتر در ولایت زابل طرحی را تهیه کرده، نویسنده پیشنهاد می کند که این طرح باید هرچه زودتر تکمیل و تطبیق گردد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG