لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

حضور گروه شورشی دولت اسلامی در افغانستان!


اکثر روزنامه ها و نشریه های غربی به حضور گروه شورشی دولت اسلامی در افغانستان تمرکز کرده اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین مینویسد: گروه دولت اسلامی حضورش را محسوس ساخته و افغانستان با خشونت ها روبرو شده است.

روزنامه به حمله مرگبار شنبه در شهر جلال آباد اشاره کرده و مینویسد: این نخستین حمله بزرگ توسط داعش در افغانستان بوده است.

به نوشته گاردین حضور افراد وابسته به گروه دولت اسلامی نگرانی را در میان افغان ها افزایش داده اما مقام ها در مورد سطح هشدار این گروه موافق نبوده و تهدید ها را نا چیز میدانند.

روزنامه اظهارات امرالله صالح رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان را در صحبت اش با رادیو آزادی نقل کرده که گفته بود: داعش نمیتواند خیلی در افغانستان نفوذ داشته باشد زیرا طوریکه این گروه در عراق و سوریه رفتار میکند، طالبان در بیست سال گذشته در افغانستان انجام داده اند.

گاردین به نقل از برهان عثمان یک کارشناس در شبکه تحلیلگران افغانستان مینویسد: شاید گروه دولت اسلامی از برخی اختلاف های طالبان منفعت ببرد.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به روزنامه گاردین گفته است: اگر گروه دولت اسلامی بالای آنها کدام عملیاتی را انجام دهد، آنها حاضر اند از خود دفاع کنند.

روزنامه وال ستریت ژورنال در یک مقاله نوشته است: گروه شورشی دولت اسلامی هشدار های تازه امنیتی را در افغانستان ایجاد کرده است.

این روزنامه هم از حمله جلال آباد به عنوان نخستین اقدام بزرگ وابسته گان داعش در افغانستان یاد کرده است.

به نوشته مقاله نویس، این گروه پیش از این بیشتر کار هایش را به جلب و جذب و فعالیت های تبلیغاتی به نفع خودش در افغانستان متمرکز کرده بود.

وال ستریت ژورنال به نقل از شماری از مقام های نظامی و استخباراتی و همچنان آگاهان مینویسد: حمله روز شنبه یک تغییر در حرکت های داعش را به منظور حملات تروریستی نشان داد.

امیر رنا یک کارشناس و مسوول انستیتیوت مستقل مطالعات صلح در پاکستان به روزنامه گفته است: انتظار میرفت که گروه داعش به زودی فعالیت اش را آغاز کند.

به گفته وی، گروه دولت اسلامی انتظار میکشید تا پا هایش محکم تر شود و وابسته گان آن، پیش از هر گونه اقدام، مشغول دسترسی به منابع بوده اند.

وال ستریت ژورنال، رهبر گروه داعش را در افغانستان و پاکستان، حافظ سعید خان اورکزی معرفی کرده که سابق قوماندان طالبان پاکستانی بود و در ماه اکتوبر به داعش بیعت کرد.

روزنامه اظهارات ماه گذشته جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان را هم نقل کرده که به کانگرس کشورش گفته بود: گروه دولت اسلامی در افغانستان از گروه های کوچک طالبان که به حاشیه رانده شده اند، نماینده گی میکند.

اما وی افزود که امریکا و متحدین اش، تهدید ها، لفاظی های خطرناک و همچنان مفکوره داعش را خیلی جدی میگیرند.

XS
SM
MD
LG