لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

در جنگ علیه طالبان، ملیشه های طرفدار حکومت نقش مهم دارند


تعدادی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد افزایش حملات طالبان بر مناطق مختلف اشاره نموده و مطالبی را به نشر رسانده اند. این روزنامه ها به حملات اخیر در ولایات هلمند، قندهار و زابل اشاره می کنند که ده ها نفر در آنها کشته و زخمی شده اند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر مطلبی دارد تحت عنوان: "در جنگ علیه طالبان در افغانستان ملیشه های طرفدار حکومت نقش مهم دارند". روزنامه به زندگی یکی از قوماندانان این ملیشه ها به نام حنیف بای توجه کرده است که سابق گارد امنیتی بود و حالا در فاریاب 400 مرد مسلح دارد و توانسته است طالبان را از ولسوالی زادگاه خود خارج نماید.

حنیف بای به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است در یک سال گذشته او شش قریه را از حضور طالبان پاک کرده و در جنگ ها 18 نفر خود را از دست داده است.

اما به نوشته روزنامه بعضی تحلیلگران افغان و بین المللی ترس دارند که اتکا به ملیشه ها و مسلح ساختن آنها می تواند خطر ظهور خشونت های فرقه ای و گروهی را بیشتر بسازد و افغانستان را دوباره به جنگ های داخلی که در دهه 1990 دامنگیر این کشور بود سوق بدهد.

اما به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنالسخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که گروه های مانند حنیف بای نمونه استثنایی افراد داو طلب می باشد که بر ضد تروریستان قیام می کنند و با ملیشه های دیگر رقیب خود کار ندارند.

روزنامه از قول اجمل عابدی نوشته است که می گوید حکومت افغانستان در نظر ندارد که ملیشه ها را مسلح بسازد زیرا حکومت موجودیت گروه های مسلح غیر مسوول را منبع بی امنیتی می شمارد.

تایمز

روزنامه تایمز لندن در شماره اخیر خود به موضوع مذاکرات طالبان با هیات شورای عالی صلح افغانستان در چین اشاره نموده مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه می نویسد یک مقام افغان نشست چین را مذاکره در مورد مذاکرات خوانده است یعنی بحث روی برگزاری مذاکرات صلح بین طرف ها.

روزنامه می افزاید این مذاکرات در نتیجه تلاشهای جدی دپلوماتیک بین افغانستان، پاکستان و چین میسر شده است و چین بعد از خروج قوای محارب غربی از افغانستان در اخیر سال 2014 نقش فعال را در منطقه به عهده گرفته است.

روزنامه می نویسد گام اول عملی در این راستا از سوی رییس جمهور افغانستان اشرف غنی برداشته شد که با برگزاری ملاقات های پیهم با مقامات پاکستانی آنها را تشویق نمود که در صلح افغانستان کمک کنند.

به نوشته روزنامه تایمز یک مقام پاکستانی گفته است زمان آن رسیده که حکومت افغانستان، طالبان و پاکستان باید بین خود این مشکل را حل کنند.

XS
SM
MD
LG